Хамид Хамид: Не биха ме изненадали последващи оставки на министри, защото във всички сфери има застой с цел да мине мандата

Хамид Хамид, заместник-председател на парламентарната група на ДПС, в интервю за обзора на деня на Радио „Фокус“ „Това е България“

Водещ: Централният съвет на ДПС прие две декларации. Едната е с призив за борба срещу арогантността и цинизма на управлението. Другата декларация съдържа призив за конструктивен и надпартиен диалог за гарантиране на нулева толерантност спрямо насилието върху жени и деца, както и за преодоляване на популистките тълкувания на актове, засягащи основаното на пола насилие в името на закрилата на правата на човека. Наш гост е заместник-председателят на парламентарната група на ДПС – Хамид Хамид. Господин Хамид, от ДПС призовават всички партии да се преборят с арогантността и цинизма на управлението. Какво конкретно имате предвид?
Хамид Хамид: Подробно в декларацията се коментира тази арогантност, тази циничност на управлението. Все повече се допуска език на омразата, арогантно отношение към определени групи, определени прослойки от обществото. Пълното безхаберие на управлението и поставянето на самотек, на движение по инерция въобще на обществените отношения и българската икономика, ни накараха да приемем тази декларация. Разбира се, тук трябва да включим и арогантното поведение на държавните институции по време на изминалите местни избори.
Водещ: Вие насочвате тази си констатация към управлението на държавата или и към местната власт?
Хамид Хамид: И към местната власт, и към поведението на държавните институции по време на провеждане на местните избори. Защото в много места в следствие на анализа на представителите ни на регионалните области се установи, че държавните институции като горски стопанства, горски стражари са използвани по абсолютно безпардонен и арогантен начин в провеждане на местните избори с цел агитация в полза на управляващите.
Водещ: Господин Хамид, защо от движението смятате, че има отстъпление от демокрацията? Какво ви дава основание?
Хамид Хамид: Основанието е, първо, как не санкционираха секционните избирателни комисии, районните, ЦИК. Пак повтарям за намесата по най-безцеремонен и абсурдно незаконен начин на различни регионални структури на държавата в агитацията при провеждането на местните избори. Разбира се, това е незаконно и нарушава устоите на демокрацията и честното провеждане на изборите.
Водещ: Констатациите в тази декларация как ще ги претворите в парламента, например? По какъв начин ще се отразят на поведението ви там?
Хамид Хамид: Анализираме много внимателно всички онези недостатъци на редица закони, включително Изборния кодекс и готвим нашите предложения. Това ни кара да търсим обединение с други формации по тази идея, защото се наблюдава срастване на една партия с държавата, което ни води до едно дежа вю, което е на 30 години.
Водещ: Само за Изборния кодекс ли ще търсите широка политическа подкрепа, господин Хамид?
Хамид Хамид: Ще търсим разговор и подкрепа не само и конкретно върху Изборния кодекс, но и към всички демократични ценности, които смятаме, че се нарушават.
Водещ: А само към парламентарните ли сили се обръщате или ще потърсите подкрепа и извън парламента?
Хамид Хамид: В целия политически спектър – във и извън парламента. Разбира се, това няма да ни попречи да поставяме остро всички тези теми с представители в Европейския парламент, в европейските институции и различни политически обединения и политически семейства в Европа и в света.
Водещ: Ако погледнем към законодателните инициативи, смятате ли да предлагате такива, на които в основата да стои идеята за борбата с арогантността и цинизма на управлението?
Хамид Хамид: Разбира се. Правим го постоянно и призоваваме за обединение около ясна и точна програма, около онези приоритети, които ще доведат до ускорено развитие на България. Търсим обединение около тези приоритети, нека всяка партия си предложи своите, да се постигне съгласие и едва тогава да се търси кой да изпълнява тези приоритети. Смятаме, че икономиката върви по инерция, държавата върви по инерция и може би мотивите за поисканата оставка на социалния министър от министър-председателя е признание от негова страна, че държавата е по инерция, с недостатъчно добро темпо. И няма как с това темпо да догоним европейските държави.
Водещ: Оставката на министър Петков изненада ли ви? Все пак председател на социалната парламентарна комисия е представител на ДПС – господин Хасан Адемов.
Хамид Хамид: Не би ме изненадала оставка на нито един министър, защото във всички сфери има застой, има инерционен момент и нищоправене с цел да мине мандата. Не се извършват реформи, а просто се изчаква да се изтърколи поредната година, а от това страда цялото общество и държавата.
Водещ: Склонни ли сте да обмисляте вот на недоверие за промяна на политиката в управлението?
Хамид Хамид: Това е част от инструментариума на всяка опозиционна партия – да поиска вот на недоверие. Знаете, че нашите народни представители са под необходимия брой за искане на вот на недоверие, но можем да проведем консултации, ако ръководството и парламентарната група решат да предприемат такива стъпки.
Водещ: Дали декларацията с призива към всички партии да се преборят с арогантността и цинизма на управлението няма да прерасне в консултации за вот на недоверие?
Хамид Хамид: Бъдещето ще покаже. Но тепърва предстоят най-малкото гласувания на нови министри, предвид подадената оставка. Така че всяко своеобразно гласуване за избор на нов министър или оставката на стар е своеобразен вот на недоверие в съответната сфера.
Водещ: Тоест да наблюдаваме как ще гласуват народните представители от групата на ДПС, така ли? За оставката на министър Петков?
Хамид Хамид: Предстои следващата седмица разглеждане на бюджета на второ четене, заедно с бюджета на НОИ, на общественото осигуряване и на здравния бюджет. Така че ще станете свидетели на много интересни дебати и мисля, че всички тези въпроси ще бъдат засегнати в тези дебати.
Водещ: Господин Хамид, преди малко казахте „оставки на министри“, лапсус ли бе това или информация, за която вие все още премълчавате. Очаквате ли и други оставки?
Хамид Хамид: Всичко очаквам, защото виждам, че министър-председателят е констатирал забавянето и недостатъчния темп на работа в определени сфери. Мисля, че той ще го види и в други такива сфери.
Водещ: Господин Хамид, другата декларация, приета на Централния съвет на ДПС е с призив за конструктивен и надпартиен диалог за гарантиране на нулева толерантност спрямо насилието върху жени и деца. Това означава ли, че тя призовава за подкрепа за ратификацията на Истанбулската конвенция?
Хамид Хамид: Декларацията е насочена специално в защита на жените и децата от насилие, защото е провокирана от рязкото увеличение на подобни случаи в България и в цяла Европа. Нека ви припомня, миналата седмица в Париж над 50 хил. души протестираха в тази посока с искане да се направи нещо, за да се спре това насилие. Защото случаите всяка година се увеличават и политиците трябва да предприемат съответните и законодателни, и политически действия това насилие върху жени и деца да спре.
Водещ: Знаете, че има тълкувателно решение на Конституционния съд по Истанбулската конвенция. Вие как го коментирате, това не ви ли притеснява?
Хамид Хамид: Запознат съм с конституционното решение, но то засяга съвсем други теми, а не насилието върху жени и деца.
Водещ: Може ли другите теми да се отделят от Истанбулската конвенция, ако тя трябва да бъде ратифицирана?
Хамид Хамид: Декларацията ни третира тема, която е в Истанбулската конвенция, но по която могат да бъдат внасяни отделни законодателни промени и такива вече бяха внасяни през последните няколко години. Но явно санкциите и самите мерки не са достатъчно тежки, за да предизвикат намаление или спиране на това насилие.
Водещ: Какво очаквате от надпартийния диалог по тези теми? Какво смятате, че ще постигнете?
Хамид Хамид: Очакваме да се постигне съгласие по онези необходими мерки, които ще доведат до ограничаване на това насилие, както и мерки за подкрепа на тези жени и на тези деца, които са жертви на подобно насилие – да могат да бъдат пълноценно възстановени и заличени последствията от това насилие.
Водещ: На кои политически партии ще разчитате за такъв диалог?
Хамид Хамид: На всички политически партии. На всички системни политически партии. Разбира се не на онези, с които имаме тежък ценностен разлом.
Водещ: Ще предложите ли като основа за разговор законодателни промени, които да бъдат подкрепени и внесени?
Хамид Хамид: Да. Това е част от последствията на тази декларация – парламентарната група ще работи в тази посока.
Водещ: Да ни кажете конкретно повече по това или засега все още работите?
Хамид Хамид: Все още работим. Ще обсъдим някои мерки с други политически сили и тогава ще ги обявим.

Участие на Мустафа Карадайъ в "Панорама" по БНТ

Лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ заяви, че би се кандидатирал отново за председател на партията. Той коментира резултатите на ДПС от местните избори в предаването "Панорама".

На въпроса на водещия Бойко Василев дали би се кандидатирал догодина отново за председател на партията Карадайъ отговори:

Ако ме предложат структурите и партията.

Днес Централният съвет на партията реши, че Движението за права и свободи ще избира ново ръководство на 26 април 2020 г.

Карадайъ коментира резултатите от представянето на ДПС на изминалите местни избори.

Мустафа Карадайъ, председател на ДПС: ДПС по количествени показатели има много добър успех на тези избори. Но няма как да бъдем доволни от общата оценка на средата, в която се проведоха тези местни избори. Няма как да сме доволни, когатоима отстъпление от демокрацията. Няма как да сме доволни, когато сме свидетели на натиск, преса, агресия от страна на държавния апарат на тези избори. Няма как да сме доволни от некомпетентността и грубите нарушения на избирателните комисии.

Дали сме доволни от изборите има количествени, има и ценностни показатели. Ние няма как да сме доволни от ценностните.

На въпроса "За" или "Против" е за избора на Иван Гешев за главен прокурор Карадайъ отговори:

Не сме против. Защо да сме против - напротив. Ние твърдим още от самото начало, че нито политическите партии, нито Народното събрание имат отношение към избора на главен прокурор.

"Винаги сме посочвали, че ГЕРБ са виновни за политиката на национализъм от последните години", добави още лидерът на ДПС.

Мустафа Карадайъ: Няма как да подкрепяме бюджета, защото той не е по-различен от предишните от последните 10 години. Защото има нереформирани сектори и няма идеи за реформи.

 

Декларации приети на ЦС на ДПС

Декларации приети на заседание на Централния съвет на ДПС на 29.11.2019г

 

ДЕКЛАРАЦИЯ

Централният съвет на ДПС заявява своята позиция, че демокрацията в България 30 години след падането на тоталитарната власт е в риск и че популистко-националистическото управление в страната начело с ГЕРБ носи основната отговорност за това. 

За да бъдат необратими демократичните процеси, както и евроатлантическата ориентация на страната, за да бъдат преодолени рисковете за стабилността на страната, за държавността, за сигурността на региона, е необходимо да се работи активно с отговорно поведение в името на бъдещето.

Българското общество все по-ясно осъзнава, че между декларираните намерения на властта и реалностите има огромна разлика, че бедността расте, омразата и разделението продължават. Управляващите в своята арогантност достигат пределни граници. Правата и свободите на българските граждани, достойнството на всеки човек, правата на уязвимите групи от обществото не са гарантирани и продължават да се нарушават. 

Разходите в бюджета продължават да растат без реформи и ефектът отново ще бъде нулев и проблемите ще се задълбочават.  

Призоваваме всички свободни и активни граждани, всички партии да се преборим с арогантността и цинизма на управлението, с омразата и агресията, както и с разделението и противопоставянето, за да гарантираме демократичното евроатлантическо развитие на страната, да извършим нужните реформи и да реализираме ускорено догонващо икономическо развитие.  

София, 29 ноември 2019 г.                                                                               Централен съвет на ДПС

 

ДЕКЛАРАЦИЯ - 2

– Като има предвид, че равенството между половете е основна ценност на ЕС; като има предвид, че правото на равно третиране и на недопускане на дискриминация е основно право, заложено в Договорите и в Хартата на основните права; 

– като има предвид, че Република България, като Европейска държава трябва да предприеме всички възможни мерки, за да гарантира правото на всички жени и деца да живеят без насилие, било то физическо или психическо;

– като има предвид, че в доклад озаглавен „Насилието срещу жените: проучване в рамките на ЕС Агенцията на Европейския съюз за основните права, показва, че една трета от жените на възраст над 15 години в Европа са преживели актове на физическо или сексуално насилие поне веднъж през живота си. Като има предвид, че същия доклад, посочва, че жертвите само на физическо насилие в България към 2014г. са 28% от жените на възраст над 15 години;

– като има предвид, че високият процент на жертви на домашно насилие, показва, че мерките за регулиране на обществените отношения и обществото като цяло не са изпълнили най-важното си задължение за защита на гражданите и минимално необходимото средство са мерки за реагиране и наказателно преследване на нарушителите;

– като има предвид, че насилието срещу жените и децата са все още широко разпространено явление и трябва да бъде разглеждано като тежко нарушение на правата на човека;

– като има предвид, че с оглед характера на домашното насилие и обществените стериотипи по отношение на насилието над млади момичета са необходими мерки за насърчаване на жени, жертва на насилие, за да докладват извършените спрямо тях деяния, така че извършителите да бъдат преследвани, а жертвите да получат подкрепа;

Централният съвет на Движението за права и свободи прие следната декларация:

  1. Осъжда всички форми на насилие над жени и деца, включително физическото, сексуално и психическо насилие, като форма на тежко нарушаване на човешките права и поругаване на  човешко достойнство;
  2. Призовава за приоритетно разглеждане на национална стратегия включваща широко обхватно законодателно третиране на проблема като тежко престъпление с често системен характер; призовава в тази връзка и за разработване на политики, включително по отношение на предоставянето на подслон и помощни услуги и план за борба с всички форми на неравенство между половете;
  3. Призовава за незабавното приемане на мерки за превенция, закрила и подкрепа на жертви на насилие, включително чрез адекватно финансиране и човешки ресурси за борба с насилието над жени и деца; Призовава също така за предоставяне на подходящо обучение на професионалисти, които работят с жертви на насилие;
  4. Настоява за осигуряване на безопасността на жертви на насилие над жени и деца, особено в случаите на домашно насилие с цел подобряване на докладването на подобни случаи;
  5. Призовава за образователна стратегия възпитаваща в толерантност и равноправие между половете; 
  6. Настоява да се сложи край на безнаказаността чрез ефективно наказателно преследване на извършителите на насилие над жени и деца и справяне със стереотипите, като подчертава, че традициите и обичаите не могат да бъдат оправдание за какъвто и да е акт на насилие над човешки същества;
  7. Призовава за конструктивен надпартиен диалог и сътрудничество за гарантиране на нулева толерантност спрямо насилието на жени и деца, както и за преодоляване на популистките и подвеждащи тълкувания на актове, касаещи основаното на пола насилие в името на закрилата на правата на човека и достойнството на всички български граждани.

София, 29 ноември 2019 г.                                                                                      Централен съвет на ДПС

Мустафа Карадайъ: Оценката на Централния съвет на партията е, че има отстъпление от демокрацията

Оценката на Централния съвет на партията е, че има отстъпление от демокрацията. Това каза председателят на ДПС Мустафа Карадайъ по време на пресконференция след Централен съвет на партията.

"Анализът беше много задълбочен и конструктивен. Като се отчете, че безспорно изборните резултати са много добри за ДПС. В Резултатът ни е 47 кметове на общини, избрани от ДПС, което прави над 25% увеличение. Освен това са избрани 916 общински съветници. 18% са и 47 кметове на общини от 265 и 681 кметове на кметства са избрани от ДПС", каза Карадайъ.

"Като изборен резултат - резултатите са много добри. Още един показател за тези избори - ДПС на парламентарните избори 2017 г. имаше около 315 хил. гласа, на европейските избори около 320 хил. гласа, за общински съветници на местните избори има около 310 хил. гласа, което дава повод и основание да твърдим, че няма друга политическа партия, която на парламентарни, на избори за членове на ЕП и на местни избори да има еднакъв изборен резултат в партийния вот", заяви Карадайъ.

"Още една оценка има направена от Централния съвет, а именно, че има отстъпление от демокрацията. Различни бяха анализите, различни коментарите в различните общини за начините и методите за правене на избори", заяви още Карадайъ.

Призоваваме всички партии да се преборим с арогантността и цинизма на управлението, обяви лидерът. Карадайъ призова още политическите сили да се справят с омразата и агресията, с разделението и противопоставянето, за да гарантират демократичното евроатлантическо развитие на страната.

„За да извършим нужните реформи и да реализираме ускорено догонващо икономическо развитие на България“, каза Карадайъ и уточни, че това е поместено в декларация на Централния оперативен съвет на партията. „Този феномен обикновено се проявява в законодателните органи на управление и на централно и на местно ниво. Най-вече и в изпълнителната власт на централно и местно ниво. Ние не се изключваме от този процес, затова правим общ призив към всички“, заяви още Карадайъ.

ДПС ще проведе отчетно-изборна конференция на 26 април 2020 г. Това каза още председателят на ДПС  по време брифинга. 10-ата национална отчетно-изборна конференция е насрочена от Централния оперативен съвет на партията. Датата на конференцията съвпада с датата на съдебна регистрация на ДПС. „26 април 1990 г. е регистрирано ДПС.“, посочи Карадайъ.

„Централният съвет определи и критериите, и базата за определяне на делегати на предстоящата национална конференция, а именно базата са изборите за народни представители от 2017 г. и на всеки 500 действителни гласа – по един делегат ще има“, допълни още той.

Той посочи, че на конференцията предстоят да се правят промени в програмата, в Устава на ДПС и да се приемат съоветни решения на националната конференция. "Определихме срок 19 април 2020 г. за представяне на предложенията за помени в Устава, в програмата", каза още Карадайъ. Той поясни, че Централният съвет е упълномощил Централното оперативно бюро на ДПС относно организацията и провеждането на конференцията.

В отговор на въпрос дали ще има конкуренция като председател на ДПС, той посочи, че това е най-нормално и уставът го позволява. "Ние отиваме на конференция и по Устав предстоят много отчетно-изборни събрания на местните ни съвети, които освен че ще си изберат ръководствата на местните съвети, ще изберат и делегати за общинските конференции. Предтоят ни 265 общински конференции, които ще изберат общинските ни ръководства и делегати за областни конференции. Предстоят ни 28 областни конференции, които ще изберат областните ни ръководства и делегати за национална конференция. Естествено целият този процес до самото провеждане на националната ни конференция предпоставя взимане на решения, правене на предложения и ние сме поставили срок - 19 април 2020 г. за писмени предложения", допълни още председателят на ДПС. Той подчерта, че всеки член на ДПС е равноправен да избира, да бъде избиран и да предлага.

Призоваваме за надпартиен диалог за гарантиране на нулева толерантност спрямо насилието над жени и деца, както и тълкуванията на актов за основаното на пола насилие. Това каза още  председателят на ДПС Мустафа Карадайъ. Той запозна и с другата декларация на Централния оперативен съвет на партията. "В другата декларация призоваваме за конструктивен надпартиен диалог и сътрудничество за гарантиране на нулева толерантност спрямо насилието над жени и деца, както и за преодоляването на популистите и подвеждащи тълкувания на актове, касаещи основаното на пола насилие", каза още Карадайъ.

Той уточни, че вчера е била гласувана една незаконодателна резолюция в Европейския парламент по предложение на всички политически групи там. "Включително и на групата "Обнови Европа", в която членува ДПС и нашите евродепутати гласуваха "за" тази резолюция", отбеляза Карадайъ.

На въпрос дали България трябва да ратифицира Истанбулската конвенция и как тълкува решението на Конституционния съд по нея, Карадайъ заяви, че ДПС няма да тълкува тълкувателното решение на съда.

"Ние имаме ясна и категорична позиция за Истанбулската конвенция и сме го казали неведнъж. Ако тя беше подложена на гласуване в Народното събрание, щяхме да гласуваме "за", коментира още Карадайъ.

 

Делегацията на ДПС в ЕП с редица въпроси заради омразната реч на Симеонов

Какви мерки ще предприемете за борба срещу езика на омразата, имайки предвид избора на Валери Симеонов за заместник-председател на българското Народно събрание? Този въпрос зададоха към Европейската Комисия и към Председателя на Европейския съвет евродепутатите от ДПС/Обнови Европа - Илхан Кючюк, Искра Михайлова и Атидже Алиева-Вели.
С въпрос, внесен по процедура за парламентарни питания на Европейския парламент, представителите на Движението за права и свободи посочиха оттеглянето на Валери Симеонов от поста вицепремиер като резултат от протестите за това, че нарече майките на деца с увреждания „кресливи жени“ с “уж болни деца“ и след като определи представителите на ромската общност като „озверели човекоподобни“, и „жени с инстинкти на улични кучки“.
Във връзка с последвалото избиране на Валери Симеонов за заместник-председател на българското Народно събрание през изминалата седмица, евродепутатите потърсиха отговор от европейските институции за опазването на толерантността, човешкото достойнство и правата на лицата, принадлежащи към малцинства като основни ценности на Съюза.
В допълнение, те зададоха въпрос за мерките, които ще бъдат предприети за справяне с езика на омразата, имайки предвид, че лице с последователно поведение и дела в тази насока е избрано за един от говорителите на българския Парламент.

Евродепутатът Илхан Кючюк: Във всяка европейска държава циникът Симеонов щеше да е в историята!

Евродепутатът от ДПС/Обнови Европа Илхан Кючюк направи остро изказване от трибуната на Европейския парламент. Повод за това бе изборът на крайния националист Валери Симеонов за заместник-председател на българския парламент. „И ако все още си задавате въпроса за кого говоря, то нека ви припомня“, каза в началото г-н Кючюк и продължи: „Това е лицето, което блъскаше възрастни жени на границата с Турция, дошли да гласуват или да видят роднините си. Мотивът му беше един единствен - те са етнически различни! Наричаше ромските майки, че раждат като кучки... Наричаше майките на деца с увреждания “кресливи жени” с “уж болни деца”!“.

„Във всяка друга европейска държава този циник отдавна щеше да бъде в историята на политиката. Но в България се награждава и овластява. Още по-тъжното е, че това става с подкрепата на българските партии членуващи в ЕНП и ПЕС“, продължи г-н Кючюк. Той съобщи, че ДПС имат въпроси и към Европейската комисия. „Госпожо Юрова, как Комисията ще осигури опазването на принципите на толерантност и човешко достойнство на европейските граждани закрепени в чл.2 от ДЕС? Ще задаваме такива въпроси и ще настояваме за нашите отговори!“, завърши евродепутатът от ДПС/Обнови Европа.

Халил Летифов: Зависимостта на ГЕРБ от Валери Симеонов е тотална

„Заседанието, на което ще се обсъжда номинацията на Сотир Цацаров за председател на КПКОНПИ вероятно ще бъде на заседанието на ръководството и на парламентарната ни група във вторник. Очакваме дотогава да чуем посланието, стратегията, плана и на самите кандидати – Сотир Цацаров и Симеон Найденов“. Това каза пред БНР Халил Летифов, депутат от ДПС.

Той уточни, че заявката, която по-рано през седмицата даде Хамид Хамид, депутат от ДПС, който е и в правната комисия, е меродавна при формирането на мнението на членовете на парламентарната група.

„Заиграването с тези теми прехвърли някаква граница на разделение на властите и на уважението между институциите. Вярваме, че хората ще вярват в тези институции. Очакваме тези институции да изпълняват своите функции по закон“, допълни Летифов в предаването „Неделя 150“.

Валери Симеонов – зам.-председател на парламента

„В упражнението „стани да седна“ няма да участваме… Зависимостта на ГЕРБ от Валери Симеонов е тотална. Това е гавра с демокрацията в страната, с държавността и с парламентаризма… Амнезията удобно се е настанила в основните политически партии“.

Лятифов подчерта, че ДПС ще бъде постоянно в позиция да припомня кой овластява крайния национализъм в страната.

Предсрочни избори?

„Въпросът е друг и разковничето се крие в нашето предложение за програмата за икономическо ускорени и догонващо развитие. Едни предсрочни избори не са изключени заради сложните отношения в коалицията, които избуяха тази седмица. Голямото притеснение за нас е за стабилността на държавата, а не за властта“.

Интервюто с Халил Летифов можете да чуете в звуковия файл от ТУК.

(БНР, 24.11.2019)

Илхан Кючюк за ЕВРОПОСТ: Не може да държим Западните Балкани в задния двор на ЕС

Въпроси за интервю с Илхан Кючюк, заместник-председател на Пратия АЛДЕ и евродепутат от Обнови Европа

От Мария Колева, кореспондент на Юропост в Брюксел

Г-н Кючюк, Вие сте новият постоянен докладчик на Европейския парламент за Северна Македония. В тази роля, на какво ще наблегнете по време на своя мандат?

 - В дебата за разширяването на ЕС често се посочва, че на страните от Западните Балкани трябва да бъде осигурена “надеждна перспектива за разширяване“ (credible enlargement perspective). Воден от този принцип ще оценявам политическото, икономическото и социално развитие в страната спрямо критериите от Копенхаген. Ще формирам своята позиция напълно безпристрастно въз основа на постигнатите резултати. Предстои ни много работа през следващите години. Северна Македония положи добра основа като проведе важни реформи в името на членството си в ЕС. Страната направи тежки компромиси, показвайки политическа смелост и визия в името на добросъседските отношения, като нееднократно доказа, че е част от европейското семейство.

 Как тълкувате факта, че  Европейският съвет на последната си среща отново не постигна съгласие и не даде зелена светлина за започване на преговори за присъединяване на тази страна, независимо от изпълнените критерии?

 -Европейският съюз трябва да се справи с две основни предизвикателства през следващите пет години - интеграция и разширяване. От една страна, ще търсим решение на въпроса за интеграцията в рамките на Съюза и до колко тя трябва да се задълбочи, особенo в контекста на Брекзит. За пръв път в нашата обща история имаме напускаща ЕС държава и това е голяма загуба за всички нас, която повдига и основния въпрос: Как да продължим заедно напред? Разбирам опасенията на някои държави и споделям техния апел - ЕС спешно да се реформира отвътре, но не споделям схващането това да става за сметка на разширяването. Вярвам, че можем да направим големи стъпки и в двете области паралелно. Не можем вече да си позволим, да водим политика на празни обещания и да държим Западните Балкани в задния двор на ЕС. Регионът е подложен на силен външен натиск, а когато говорим за Северна Македония трябва и да признаем, че европейските лидери не изпълниха обещанието, което дадоха на страната, ако разреши спора за името с Гърция. Вярвам се, че те ще преосмислят тази стратегическа грешка час по-скоро и няма да се прикрият зад необходимостта от преосмисляне на целия процес на присъединяване. Теза, която не отричам, но която далеч не е ясно формулирана с точна методология и крайни срокове.

Вие често посещавате този регион. Как хората там реагират на нерешителността в позицията на ЕС, изразена от Съвета, която е коренно противоположна на становището на Комисията и ЕП?

 -Истината е, че популярността на Европейския съюз или поне вярата на хората, че Западните Балкани ще се присъединят към Съюза в обозримо бъдеще, започват да намаляват. Тази тенденция се забелязва и от анти-европейската реториката на все повече политици в региона. Директният резултат от европейската неувереност по отношение на процеса на разширяване е увеличаването на влиянието на други глобални сили в региона. И въпреки, че всички ние в Брюксел и страните-членки отчитаме този факт, като че ли не си даваме реална сметка за обхвата и опасностите, които носи след себе си. Ефектът от тези наши действия или бездействия се мултиплицира в голяма степен и в държавите от Източното партньорство, някои от които също имат аспирации за членство или поне за по-задълбочена интеграция с ЕС. Разочарованието от решението на Съвета далеч не се капсулира само сред политическите елити на Северна Македония и Албания, а отеква в много по-мащабни размери.

 Председателят на ЕП Давид Сасоли преди седмица посети Скопие и отправи послание към хората там да не се отказват от надеждата и да следват европейската писта. Докога може да се поддържа вярата на гражданите там само с наратив? 

 -Присъединяването към Европейския съюз трябва да бъде национална кауза, а не цел на една или друга политическа партия, за всяка страна, която преследва европейската мечта. Тoва изисква всички политици и гражданското общество да оставят настрана своите различия и да се съсредоточат върху общата цел. Можем да приемем, че въпреки историческото наследство, конфликтите и етническите напрежения до голяма степен, с малки изключения, държавите от Западните Балкани успяха да постигнат този национален консенсус, който да ги постави на европейската писта. И тук изниква големия въпрос: Докога ЕС ще продължава да представя една окуражаващата картина на ситуацията, но същевременно да демонстрира пасивност към региона? Продължавайки тази политика на положителни послания, но без конкретни действия, само ще допринесе за по-нататъшен спад на настроенията към ЕС и ще обезкуражи истински проевропейски настроените хора. Спомнете си как изглеждаше България през 90-те и как би изглеждала днес, ако нямаше ясно разписана пътна карта от страна на ЕС. Страната ни успя да реализира своите най-значими външнополитически успехи през 2004 и 2007 г. Каква е пътната карта за Западните Балкани днес?

 Доколко може да се счита, че ЕП е важен играч в процеса на разширяване, след като има държави членки, които не се съобразяват с неговите резолюции?

 - Европейският парламент и Европейката комисия изразиха категорична и еднозначна подкрепа по отношение на политиката на разширяване. Европейският съвет обаче беше на друго мнение, въпреки огромното мнозинство от държави подкрепящи започването на преговори за присъединяване със Северна Македония и Албания. Намираме се в институционна въртележка между Комисията, Европейския парламент и Съвета, в която поради система на взимане на решения с единодушие в Съвета става все по-трудно да се намери общия компромис. Този сблъсък на институциите не работи в полза на Европа и нейните граждани. Нуждаем се спешно от реформа на Съвета. Решенията по въпросите на външната политика и отбраната трябва да се взимат с квалифицирано мнозинство, а не единодушие. Само тогава ще постигнем необходимата институционална хомогенност.

 Не е тайна, че президентът на Франция Емануел Макрон в основата на отхвърлянето на предложението за започване на преговорите със Северна Македония. Доколко са верни предположенията на някои наблюдатели, че истинската му цел е трайно да затвори вратата на ЕС за Западните Балкани?

 - Този месец отбелязваме 30 години от падането на Берлинската стена и настъпването на Демокрацията в държавите от Източна Европа. В онзи период, както европейските, така и американските лидери стигнаха до заключението, че разширяване на европейския проект на изток е от ключово значение за европейския мир и просперитет. Основната теза бе, че на европейския континент няма въпроси, които не могат да бъдат разрешени, ако има ясен ангажимент. Но тази дългогодишна перспектива изглежда се промени в резултат от вътрешните затруднения на ЕС. Решението да се блокират кандидатурите за членство на Албания и Северна Македония в ЕС доведе до символичен край на периода след 1989 г. Днес общата критика е, че много неща за процеса на разширяване са твърде бюрократични и неясни. Преобладава схващането, че е необходима допълнителна подкрепа за определяне на междинни цели, промяна на Копенхагенските критерии и създаване на най-добрите методи за осъществяване на успешен присъединителен процес. Тази фраза в много отношения заместват въпроса дали процесът на присъединяване като инструмент в сегашната му форма, работи и води до измерими резултати. Смятам, че ЕС се нуждае от адаптации и подобрения, за да осигури по-голяма яснота, подкрепа и реалистични перспективи за амбициозните членове. Как обаче би изглеждало това изменение на критериите? Как ще бъде реализирано? Ще засяга ли и държавите, по отношение на които вече са започнали предприсъединителни преговори - като Сърбия и Черна Гора? Преди Срещата на върха ЕС – Западни Балкани в Загреб и трите институции трябва да имат консолидирана и еднозначна позиция по този въпрос. Западните Балкани не могат да бъдат в чакалнята на ЕС, а интегрална част от самия него.

 Как бихте коментирали твърденията в някои западни медии, че Макрон възнамерява да предложи на страните от Западните Балкани членство в Европейска икономическа зона, като де факто ги остави завинаги вън от политическите институции на ЕС?

 - На този етап подобни твърдения по-скоро звучат като слухове, но членство в Европейска икономическа зона, без това да означава край на европейските аспирации, със сигурност ще даде положителен резултат. Едно от предизвикателствата пред ЕС е да предостави на тези страни, които искат да станат членове логични стъпки в процеса на трансформация на техните икономики и общества по начин, по който се повишава качеството на живот на техните граждани. От решаващо значение за успеха на процеса на присъединяване е върховенството на закона, който гарантира не само добре функциониращи институции, но отваря и вратата за чуждестранни инвестиции в държавите кандидатки. Към момента икономическата пропаст между Европейския съюз и държавите от Западните Балкани е огромна, а това е сред основните причини за негативните настроения към региона. Необходима е осезаема помощ, финансова и експертна подкрепа, които да сближат нашите икономики, но и да дадат по-голяма увереност на бизнеса. Икономките на Западните Балкани трябва да са интегрирани в единия пазар на ЕС и да преследват европейските цели. Само тогава ще се гарантира така необходимия за държавите икономически растеж.

Считате ли, че е необходимо новото ръководство на ЕС да определи свои правила във външната политика?

 - Ако ЕС наистина иска да бъде глоабален актьор, трябва да води  последователна и дългосрочна външната политика основана на общия интерес. Ситуацията в света е динамична и пъзела на геополитиката се размества ежедневно. Това изисква от нас не само да се адаптираме бързо, но и да говорим с един глас. При представянето на своите приоритети г-жа фон ден Лаейн заяви, че ще ръководи „геополитическа Европейска комисия“ (geopolitical EU Commission), която да адаптира ЕС към променящия се свят, но и да накара идеите ни да работят на глобално ниво. Все още предстои да се запознаем в детайли с тази концепция и аз бих искал да видя как тя ще се вписва по отношение на двете политики за разширяване и съседство.

 Ако все пак се стигне до приемане на тази страна в ЕС, бихте ли се съгласили да й бъде наложен мониторинг за върховенството на закона, нещо което се оказа оръдие за политически атаки срещу България и Румъния, бе и спирачка за Шенген, а не истинско сътрудничество.

 - Залегналите в чл. 2 от ДЕС ценности, зачитането на принципите на демокрацията, равенството, правовата държава са основополагащи за Европейският съюз и точно заради това са и сред основните Копенхагенски критерии за присъединяване. Преди 3 години Европейският парламент подкрепи доклад на колегата Софи Инт‘велд относно създаването на Пакт на ЕС за демокрация, правова държава и основни права. Предложението бе изградено върху общата оценка, че съществуващите инструменти свързани с функционирането на принципите на демокрацията в Съюза, един от които е Механизмът за сътрудничество и проверка. Всички досега съществуващи инструменти са ограничени по своя обхват, което ги прави неадекватни и неефективни, доколкото не съществува единен, интегриран механизъм за систематичен мониторинг на всички държави-членки, на равни начала. До този извод е достигнала и Европейската комисия, която през юли тази година публикува нарочно комунике, относно план за действие за укрепване на върховенството на закона, предлагайки създаването на цикъл за преглед на принципите на правовата държава, включващ годишен доклад за върховенството на закона спрямо всички държави членки. Логично бе в тази връзка и предложението на Комисията за отпадане на мониторинга по механизма за сътрудничество и проверка за България. Ето защо със сигурност бих бил против налагането на специален мониторинг. Смятам, че е необходимо да се борим срещу различното третиране и двойните стандарти, а не да въвеждаме „на парче“ нови инструменти в тази насока. Механизъм, наложен само спрямо две от държавите-членки, без да бъде прилаган нито към по-старите членове на Европейския съюз, нито към по-късно присъединилата се Хърватия, е дискриминационен по своя характер. Нещо повече, нееднократно, Механизмът за сътрудничество и проверка се свързва с членството на България и Румъния в Шенген, въпреки призивите на самата Европейка комисия двете теми да не се обвързват.

 

Хамид Хамид: След като кандидатите за председател на КПКОНПИ внесат концепциите си, ще се съберем и ще ги дискутираме

След като кандидатите за председател на КПКОНПИ внесат концепциите си, ще се съберем и ще ги дискутираме. Това каза народният представител от ПГ на ДПС Хамид Хамид във връзка с предложението Сотир Цацаров да оглави КПКОНПИ. "ПГ на ДПС не е обсъждала постъпилите вчера две кандидатури за заемане на поста председател на КПКОНПИ. След като те внесат своите концепции, ние ще се съберем и ще дискутираме концепциите на двамата кандидати. Няма как да не отбележа и моето мнение и на моите колеги за безспорната личност на главния прокурор, за безспорния професионализъм и качествата, които той притежава. Богатство за всяка държава е да използва този потенциал пълноценно и мисля, че КПКОНПИ е мястото, където този потенциал може да се развие", заяви Хамид.

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност