Посетителска група на ДПС от областите Силистра и Пловдив посети Европейския парламент по покана на Илхан Кючюк

Посетителка група на ДПС от областите Силистра и Пловдив посети Европейския парламент по покана на Илхан Кючюк. В рамките на два дни участниците се срещнаха с евродепутатите от ДПС и се запознаха с историята и ролята на Европейския парламент, както и с начина на функциониране на институцията.

Илхан Кючюк, който непосредствено преди това взе участие в гласуване по пакет „Мобилност 1“ в рамките на Комисията по транспорт и туризъм, разказа за работата на евродепутатите и за необходимостта от търсене на баланс между солидарност и национални интереси. Той изтъкна, че евродепутатите на ДПС работят заедно и имат добър наследствен опит в отстояването на ясни позиции, които включват задълбочаване на евроинтеграцията в България, отпадне на механизма за сътрудничество и проверка, членството в Шенген и еврозоната. 

„Смятаме, че е в интерес на България, а и на Европа е да има стабилни държави в съседство и затова сме за разширяването на Европейския съюз. Настояваме и за запазване на финансирането по общата селскостопанска и кохезионната политика, защото за България би било много по-трудно без тази форма на европейска солидарност“., зачви Кючюк по време на срещата

Като част от програмата на посещението, гостите взеха участие и в среща в централата на белгийската либерална партия Реформистко движение (Mouvement Reformateur), чийто лидер e новоизбрания Председател на Европейския съвет Шарл Мишел. Гостите обсъдиха справянето с вълната от популизъм в Европа с Жан-Жак Флао, бивш кмет и член на федералния парламент на Белгия, а понастоящем председател на международната секция на Реформисткото движение.

„Сътрудничеството между либералните партии в Европа е изключително важно в условията на все по-поляризиращ се свят. Затова и сътрудничеството между Реформисткото движение и ДПС е особено значимо за нас“., заяви Флао в своето изказване.

„Ние вярваме в същото – в настоящите условия, сътрудничеството на либералите на регионално, европейско и международно ниво е изключително ценно. Ние сме и оставаме проевропейска, отворена към света партия. За разлика от вижданията на бушуващия национализъм, ние не виждаме света като черен и бял, а ценим различията и пъстротата – защото в това е и красотата му“., добави Кючюк.

46A0A386 1DD5 46E7 86F6 2DA8CC340BDB

Поздравителен адрес от председателя на ДПС Мустафа Карадайъ по случай 22 септември-Деня на независимостта на България

Днес се навършват 111 години от провъзгласяването на независимостта на България и признаването на нейния суверенитет от Великите сили.

Нека в този ден отдадем заслужена почит към онези, които ни дадоха пример за единство и национална отговорност.

Нека си пожелаем да сме достойни наследници на нашите деди, да сме отговорни в действията си и да бъдем добър пример за следващите поколения.

Честит празник!

                                                                                                                               Мустафа Карадайъ
                                                                                                                              Председател на ДПС

Хамид Хамид: Предсрочното освобождаване също трябва да се преосмисли, пускането на Полфрийман провокира хората

Нужен е каталог за престъпленията, при които да се прилага бързият съд. Ако се приеме предложението на ГЕРБ, обвиняемите по някои нашумели висящи дела пак ще може да се възползват от него

- Г-н Хамид, как ще коментирате предсрочното освобождаване от затвора на Джок Полфрийман, убиеца на българския студент Андрей Монов?

- Съдебни актове по принцип не коментирам, но тъй като този случай има много широк отзвук, ще коментирам реакцията на обществото.

По острата реакция на граждани, медии и близки на жертвата започвам да си мисля, че това освобождаване е провокация към обществото. И явно освен за премахване на съкратеното следствие по някои производства законодателят трябва да се замисли и за промяна в някои от текстовете за предсрочно освобождаване при добро поведение.

- Ще инициирате ли такава промяна?

- Първо трябва внимателно да обсъдим това с колегите и да се консултираме със специалисти. След това да се пристъпи внимателно и към такава промяна, защото няколко подобни случая карат обществото да настръхне.

- Новината се наслагва към другия голям дебат в обществото - за съкратеното производство. Трябва ли то да се премахне?

- Това е въпрос, по който може би всички народни представители имат консенсус. Случиха се редица събития, които налагат съкратеното съдебно следствие да бъде премахнато за някои по-тежки случаи. Аз не мисля, че е предмет на тема и дискусия въобще премахването на съкратеното следствие. То е дало своя принос и резултат. Но прилагането му при много тежки случаи и такива с голям обществен интерес довежда до привилегията извършителите, които са си признали, да получат по-меки присъди, и то с 1/3 по-ниски, отколкото трябва. Тези случаи предизвикаха голямо обществено недоволство. Затова и всички народни представители на заседанието на правната комисия в четвъртък заявиха, че трябва да се върви към ограничаване на прилагането му при определени престъпления - убийство, тежка телесна повреда и т.н. Въпросът обаче вече придобива по-експертно и техническо измерение за това как да бъдат изработени текстовете. Трябва на първо четене всички предложения да бъдат подкрепени,а преди второто четене да бъде създадена работна група, която да включва освен народни представители и експерти от прокуратурата, съда, научни работници и преподаватели в университети по наказателно и наказателнопроцесуално право, за да направим текстове, които биха постигнали желания резултат.

- Трябва ли обаче да се бърза с промените само защото в момента общественият интерес го изисква?

- Общественият интерес трябва да бъде взет под внимание, но не трябва тези текстове да бъдат приети прибързано. Затова казвам, че трябва да присъстват специалисти извън парламента. Наказателното съдопроизводство е много деликатна и специфична материя. Не може прибързано под обществен натиск да се приемат текстовете и след 6 месеца да ги изменяме, както вече сме виждали да се прави.

Така или иначе, трябва да се действа много внимателно. В момента, под натиска на емоцията, никой не си дава сметка, че в огромен брой случаи, където извършителят си е признал вината или определени факти и това е послужило за осъдителна присъда, доказателствата са били на такъв превес, че ако го нямаше неговото признание, може и да бъде оправдан. Тоест, премахвайки възможността той да си признае, не бихме ли подтикнали да се отрича вина и да не бъдат намерени достатъчно доказателства той да бъде осъден. Затова казах, че вместо да изпишем вежди, да не избодем очи, да не нарасне изведнъж броят на оправданите само защото те не си признават. Това също трябва да се прецени. Желателно е съществена тежест по всеки казус да е становището на прокуратурата. Тя може да прецени степента и тежестта на доказателствата, които е събрала, и колко те биха послужили пред съда за една осъдителна присъда, ако липсва признание от страна на извършителя. Трябва да се прецени и възможността, ако бъдат приети тези норми, как биха действали спрямо заварени случаи - дали биха действали от тук занапред, или биха засегнали висящи производства.

- Главният прокурор Сотир Цацаров също повдигна тази тема на дебатите в правната комисия с мотива, че това може да се случи, ако бъдат приети промените, които ГЕРБ предлага в Наказателния кодекс.

- Да. Наказателнопроцесуалният кодекс сам по себе си е процесуален закон. Един от основните принципи е, че нормите, които се изменят, имат непосредствено и пряко действие, т.е. те действат от момента, в който са приети, независимо по какви случаи. Когато обаче се изменя материално-правна норма от Наказателния кодекс, тогава един от основните принципи в наказателното право и наказателноправната теория е, че при настъпването на по-благоприятен закон и заварените случаи имат право да ползват него. Или обратното - ако има едно висящо производство и нормата е изменена, извършителят може да ползва и стария закон, ако той е по-благоприятен. Тук съвсем основателно прокуратурата в лицето на главния прокурор повдигна тази тема, защото тя ще засегне огромен брой производства, които в момента се разследват и още няма осъдителни присъди по тях.

- Ако изпаднем в хипотезата, че предложението на ГЕРБ за промени в HK, а не в НПК, се приеме, до какво може да доведе?

- По много такива нашумели случаи, въпреки че ще бъде изменена нормата и премахнато съкратеното съдебно производство, то ще се използва.

- ДПС ще предложи ли свои промени между първо и второ четене?

- Нашата идея беше да направим широка работна група. Имаме идеи да се изготви каталог на всички състави на престъпления в НК, които изрично да бъдат изброени и посочени в нормата, но ако бъдем убедени от експертите в комисията, бихме предприели и друг подход. Засега имаме намерение да внесем такива предложения.

Така като се изпишат, за тях няма да важи съкратеното следствие, но ще важи за всички други. Т.е. за по-тежките състави на престъпления, квалифицираните деяния, включително тези, по които имаме тежка телесна повреда, блудство или изнасилване, то да не важи.

- Идват местните избори. Какви промени искате да видите в градовете, за какво ще се борят вашите кметове?

- Вече всеки използва едно клише, че местните избори са най-тежки и най-важни. За ДПС всички избори са много важни и се отнасяме сериозно към тях. Разбира се, местните избори носят своя емоционален заряд, защото фигурите, които се избират, са в най-близък и ежедневен контакт с хората, докато в парламента, президентството или Европарламента медиите помагат за този контакт.

По места в кметствата и администрацията тези контакти са преки и непосредствени. Нещо повече - броят на кандидатите е много по-голям и кампанията минава доста по-емоционално.

Поставяме си за цел да разширим нашето присъствие в местната власт. На първо място, за да запазим всички наши общини, където ДПС участва в управлението, и да изберем наши кандидати или да подкрепим други такива в общини, в които досега ДПС не е управлявало. Нашите идеи биха били благоприятни за хората и биха допринесли за по-устойчиво развитие и на по-малките общини наред с големи като София и Пловдив.

- С последното отваряне на Изборния кодекс се въведе и уседналостта от 6 месеца за гласуване на местни избори. Това е тема на ДПС. Ще отворите ли отново дебата?

- Ще продължим да настояваме, защото смятаме, че така уседналостта не е у седнал ост, каквато има по цял свят. Тази у седнал ост лишава български граждани от правото да гласуват. Тя казва къде не може да гласува едно лице, но не казва къде може да гласува. А конституцията дава право на всеки български гражданин да гласува. Тази уседналост не е нормална, както е по цял свят. Преди тази мярка да бъде приета, също имаше уседналост за местните избори. Списъците се затваряха с издаването на указ от държавния глава за насрочване на съответния вид избори. От тази дата течеше уседналостта и дори някое лице да се регистрираше в нова община, трябваше да си гласува в старата. Това е нормалната уседналост и трае около три месеца преди избори и не по-късно от два. Определя кой, къде и кога гласува.

Сегашните текстове са противоконституционни, защото лишават български граждани от правото им на глас. Разбира се, ние не можем да сезираме Конституционния съд, защото нямаме 48 народни представители, но се надяваме, че в следващи издания на Народното събрание ще можем да поставим въпроса на тяхното внимание.

- За тези избори се премахна и машинният вот. Идеята той да се въведе навсякъде и поетапно бе на ДПС, за да няма измами с гласовете. Сега какво?

- Основният елемент бе да премахнем субективния елемент или да го ограничим при отчитане на резултати, защото след всеки вид избори се коментира колко са манипулирани, колко измами, поправки и грешки има. Най-слабото звено на този процес обаче е преброяването и отчитането на резултатите в секционните избирателни комисии. Дори да не е измама, се допускат много грешки. Почти няма непоправен с коректор протокол и изключително субективно с подписи на няколко души от секцията или след спор се преценява кой какво е получил, а след това какво се отчита в районните и общинските избирателни комисии е друг въпрос.

Няколко способа има по света, с които държавите са решили този проблем. Единият е машинното гласуване, което предложихме. Другият е машинно преброяване на хартиеното гласуване, който работи в много големи държави като САЩ и Русия. И третият, които също се ползва, е създаването на преброителни центрове, където по-малък кръг лица броят бюлетините. Тук субективният елемент не се премахва, но се ограничава.

Държавата не положи достатъчно усилия, даже някои крайни мнения бяха, че държавата саботира машинното гласуване. От ДПС видяхме, че тя не е готова да проведе машинни избори с 6 хил. машини тази есен, каквото наше предложение бе прието. Затова решихме да подкрепим идеята на местните избори да няма машинно гласуване, за да можем да направим сериозен дебат за бъдещето му, да внесем достатъчно текстове държавата да си закупи машините, да си определи структурите, които ще ги сертифицират, които ще ги одитират и ще да останат собственост на държавата. Така ще падне един от аргументите на противнипите на машинното гласуване за цената на вота, че е много скъпо. Още на третото или четвъртото гласуване цената ще падне под тази за хартиеното гласуване.

- Но не издиша ли сега този аргумент, че машинното гласуване е много скъпо, след като тези местни избори, за които то беше премахнато, ще са най-скъпите досега?

- Цената се увеличи заради по-голямата сума, която Министерският съвет предостави за организацията и провеждането на тези избори. Това бе правилно решение, защото възнагражденията за членовете на СИК бяха много ниски и хората не искаха да участват в тях, защото освен в деня на изборите те губят следващия и предходния ден. Приветствам това решение. Крайно време беше да се увеличи възнаграждението на тези хора, в чиито ръце е провеждането на нормалния изборен процес. Добро е решението и на ЦИК в София да има три пункта за приемане, а не както на последните, на които всички знаем какво се случи в зала "Арена Армеец".

- ДПС иска да се приеме програма за ускорено догонващо развитие. Готови ли сте с нея?

- Представихме я на евроизборите. Отдавна призоваваме другите партии за консенсус по приоритетите. За наше голямо съжаление, не можем да догоним държави от нашата черга в Източна Европа. Преди 10 г. се говореше как Румъния е назад от нас в икономическо развитие, а сега ни е изпреварила. Този растеж, който имаме, не е достатъчен, за да гоним темпа на развитие на другите държави в Европа. България обаче може и има даденоетите да ускори икономиката си и да осигури по-добър живот на гражданите си.

Трябва да се създаде по-благоприятна среда за привличане на инвестиции. Това ще стане с промени в редица закони, които да облекчат организирането и стартирането на този бизнес. В България времето от намерението да се създаде един бизнес до реализирането му е най-дълго от другите страни в Европа. Макар да имаме ниски данъци и инфраструктура, само това отблъсква определени инвеститори без значение български или чужди.

Другият пакет от законопроекти засяга създаването на конкурентна среда и условия на българските производители спрямо европейските и съседните такива. Знаете и за нашето предложение за безплатни детски градини. То също ще бъде благоприятно за развитието на българската икономика и общество.

- Неотдавна отворихте и дебат и за намаляване на ДДС на хляба и лекарствата. Докъде стигнахте с преговорите с представители на различните браншове?

- Срещнахме се с представители и на Асоциацията на фармацевтите, и на хлебопроизоводителите. При хляба е по-сложно, защото в цената му е включена и друга стока - пшеница, брашно и др. Може би само за определен хляб може да се направи. При лекарствата обаче видяхме как голяма част български граждани ходят да си ги купуват от Румъния, Турция, Гърция, защото се оказва, че един и същ лекарствен продукт, произведен от друга държава, е значително по-евтин само заради ДДС-то. Това поставя българските граждани в неизгодно положение. Тъй като този вид дейност е силно регулирана от държавата, контролът да няма злоупотреби е доста по-лесен. Самият бизнес е силно контролиран и мислим, че промяна може да се реализира бързо и лесно. Това трябва да се обсъди с Министерството на финансите и да видим какъв спад ще имаме в прихода на ДДС.

За съжаление, все още няма нито една политическа сила, която да е приела поканата ни да седнем и да говорим за приоритетите ни. Всеки говори за приоритети, но има различен способ да ги постигне. Докато няма консенсус по тези въпроси, няма как да вървим напред.

(в. "24 часа"; 21.09.2019г.)

Въпроси на д-р Джевдет Чакъров по време на парламентарен контрол

Въпрос от народния представител д-р ДЖЕВДЕТ ИБРЯМ ЧАКЪРОВ относно възможностите за решаване на проблема с недостигащите общопрактикуващи лекари за т. нар. неблагоприятни практики по критериите на Националната здравноосигурителна каса.
 
 
 
Въпрос от народния представител д-р ДЖЕВДЕТ ИБРЯМ ЧАКЪРОВ относно необходимостта от предприемане на спешен и неотложен ремонт, реконструкция и рехабилитация на третокласен път "Юговски разклон - Лъки"/ III-861 (Бачково-Хвойна) - Югово - Лъки - Джурково - местност Здравец - местност - Момина вода - местност Рожен (Чепеларе-Соколовци) в община Лъки, област Пловдив до границата с област Смолян.
 
 
 
Въпрос от народния представител д-р ДЖЕВДЕТ ИБРЯМ ЧАКЪРОВ относно политиката за спиране на обезлюдяването в малките населени места
 
 
 
 
Въпрос от народния представител д-р ДЖЕВДЕТ ИБРЯМ ЧАКЪРОВ относно доизграждане на път III-8611 "Белица - Загражден" от км 10+430 до км 18+000
 
 
 
Въпрос от народния представител д-р ДЖЕВДЕТ ИБРЯМ ЧАКЪРОВ относно политиката за спиране на обезлюдяването в малките населени места
 
 
 
 
 
 
 

Декларация на Ерол Мехмед от името на ПГ на ДПС по повод 15 септември

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

В българския календар 15-ти септември, без да е официализиран като празник, носи смисъла и атмосферата на празничния ден. Ден първи е за първокласниците, но сякаш повече за техните загрижени родители! За другите ученици и добрите им учители 15-ти септември е начало на новото учебно време, в което животът се развива ускорено и изисква нови знания. Образованието е ценност от незапомнени времена, но в развитите общества то е приоритетна държавна политика, основна цел, стремеж и постижение. В България обаче ние си имаме традиции, пазим ги ревностно, борим се с новите технологии, не искаме нови отговорности, често сме против новите идеи и методи и новия начин на преподаване. През целия преход поддържаме жив мита за доброто българско образование. Но светът се развива, защото науката се развива главоломно, а това изисква да се положат основите на нова педагогика, в която всички заедно да се учат, да създават и развиват ново знание, задълбочавайки своите умения и оформяйки своя мироглед. Образованието трябва да подготвя поколенията за динамиката на бъдещето! Успява ли в тази мисия българското училище? Макар и да сме критични, не би следвало да сме песимисти, но ако сме отговорни, ще положим усилия за необходимите реформи и с ново отношение към системата ще осигурим необходимото качество! За Движението за права и свободи това е изключително важно и е задължителен компонент в цялостната ни политика.

Уважаеми колеги, говорейки за знаещите хора в утрешния ден, ще припомня на всички, че една разразила се дискусия за съдържанието в учебниците по история и цивилизации за 10 клас, доказа ниското ниво на историческа мисъл в България! Този скандал много явно показа, че българската историография е длъжница на обществото ни. Пред нас се разкри как идеологията побеждава науката и как истината може да се замъгли и манипулира. И след направените корекции в учебниците, в ДПС сме категорични, че съдът на историята още не се е произнесъл и цялата истина за престъпленията на тоталитарната държава и комунистическата власт не са написани в пълнота. Нашите деца още не знаят за нечовешките издевателства по време на така, цинично, наречения ВЪЗРОДИТЕЛЕН ПРОЦЕС с неговата характеристика и хронология, за първите в социалистическа България многохилядни протести на българските турци през месец май 1989 година, за етническото прочистване, наречено ГОЛЯМА ЕКСКУРЗИЯ. Но ако българските историци нямат съвест и отговорност пред поколенията, то ние ще пазим жива паметта във времето, а това престъпление против човечеството е незаличима част от най-новата българска история. Факт е обаче, че учениците от 10-ите класове ще имат допир до истинската история след разделния 9-ти ден на месец септември 1944 година и това ще е ново знание, както за учениците, така и за техните родители.

Уважаеми народни представители,

Днес с колегите акцентираме върху ролята на българското училище и в тази връзка е важно да отбележим, че българският еврокомисар поема изключително важен ресор, в който съществена част заемат образованието и иновациите. Към първия учебен ден това е новина и ние искрено се надяваме това да е и ново европейско начало за българското образование. Споделяме очакванията, че  това ще даде нов тласък и ще издигне на друго ниво образованието ни и като страна ще получим и финансова подкрепа за внедряване на нови технологии и иновации в тази сфера. Недопустимо е да изоставаме, непростимо е да не се възползваме от постиженията на съвременната наука.

И накрая от името на Движението за права и свободи преди първия учебен ден се обръщам към всички родители да инвестират в образованието на децата си - това носи радост, гордост и удовлетворение! Обръщаме си към всички ученици да търсят нови знания не само в учебниците, но бидейки любознателни да откриват нови хоризонти в отворения и свободен технологичен свят. А добрите учители да продължават да създават добри учители, добри лекари, добри строители на днешна и утрешна България!

Успешна да е новата учебна година, ползотворна да е! Честит празник, колеги!

Хамид Хамид: С внесения законопроект за Закона за защита от шума целим защита и развитие на дребния и средния бизнес

Парламентарната група на ДПС внесе в деловодството на Народното събрание законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от шума.

"С внесения законопроект целим да преустановим пълното унищожаване на голяма част от българския дребен и среден бизнес и по-специално на рестораньорския по Българското Черноморие". Това каза зам.-председателят  на ПГ на ДПС Хамид Хамид пред журналисти в Народното събрание.

"По данни на Асоциацията на ресторантьорите спадът това лято е над 40 %. Последните изменения, които бяха внесени от предходната сесия постигнаха пълно унищожаване на този бизнес и голям отлив от българските курорти. Някой целеше да вкара туристите по хотелите и те да не излизат навън. Ние не желаем българският туризъм да се превръща в пенсионерски или българските курорти да се превръщат в старчески домове. Искаме модерни курорти, които да бъдат посещавани от повече млади хора от цяла Европа, затова внасяме нашия законопроект, който връща стария режим на действия и предоставя в ръцете на общините контрола за шума на открито", заяви още Хамид.

На въпрос дали ДПС очаква подкрепа от ГЕРБ, Хамид заяви, че който иска да подкрепя българския бизнес, ще подкрепи законопроекта. "Всички видяха и тези, които посетиха Черноморието, и от репортажите видяха празни заведения, а десетки заведения въобще на отвориха", допълни още Хамид.

Илхан Кючюк за Europost: Брекзит е сладкия триумф на тези, които искат да разрушат нашия общ дом

Г-н Кючюк, датата за Брекзит е зад ъгъла, а като че ли във Великобритания ситуацията около развода излиза извън контрол. Каква е Вашата оценка за развоя на събитията там?

 - Трудно е да се прави точен анализ в тази динамична ситуация. Всички ние ставаме свидетели на тежката криза, в която е изпаднала най-устойчивата демокрация в света. Когато преди няколко месеца европейските лидери и тогавашния премиер на Великобритания Тереза Мей постигнаха споразумение за удължаване на Брекзит с 6 месеца, всички се надявахме, че времето ще е достатъчно, за да спечели подкрепа за договорената сделка или най-малкото да се намери рационално решение на политическата криза. Получи се точно обратното и ситуацията е на ръба да излезе извън контрол, а най-притеснителното е от това е, че Брекзит отново чука на врата и ние пак не знаем дали правата на гражданите ще бъдат гарантирани. На фона на цялата тази картина, Франция категорично заяви, че ще бламира бъдещо отлагане на Брекзит, в случай, че британското правителство не предложи основателна причина за това и сякаш допълнително наля масло във вече силногорящия огън.

 

Тези дни заминавате за Лондон. Каква е целта на мисията Ви на острова?

 - Заминавам за Обединеното кралство с две основни задачи, първата от които е да взема участие в изнесеното заседание на АЛДЕ партията, на която съм и вицепрезидент, а втората, да участвам в есенната конференция на Либералните демократи. Събитието ще се проведе в Борнемут и съм убеден, че ще бъде активния глас на Великобритания в защита на европейските ценности и либерализма. Ще подкрепя нашите либерални партньори в тяхната кампания #StopBrexit и общите ни възгледи за бъдещето на ЕС и Великобритания.

 

Доколко временното разрешение за оставане на острова още три години, което ще получат европейските граждани при евентуален Брекзит без сделка, е знак за смекчаване на позицията на британското правителство?

 - На този етап британското правителство се отказа от плановете си да сложи край на свободата на движение на гражданите на ЕС веднага след евентуален Брекзит без сделка. Няма как обаче да назовем това намерение като смекчаване на позицията от страна на правителството. Наричам въпросното решение намерение, защото към днешна дата то не е правно обвързано със споразумение за напускане, което да е подписано от двете страни, а това само по себе си крие риска да бъде отменено от премиера Джонсън във всеки един момент.

 

Като парламентарист, какво е мнението Ви за решението на Борис Джонсън да суспендира парламента?

  - Временното суспендиране на парламента и по-дългата от необичайната продължителност са безпрецедентен акт, който предизвика вълнения в целия политически спектър и британското общество. Много от хората го определиха и като „преврат“. Аз като политик, идващ от източна Европа, много често съм ставал свидетел на бойкот на парламента от страна на опозицията. Не съм привърженик и на този политически похват, защото мястото на депутатите е да бъдат в парламент и да представляват гражданите. Но когато техния глас бива заглушен по начина, по който пожела премиера Джонсън, това е дискредитиране на парламента и парламентарната демокрацията. В случая с Обединеното кралство този акт има още по-символично значение, тъй като страната служи като успешен пример за много млади демокрации по света. От тук нататък както и да приключи цялата тази драма – с Брекзит или без Брекзит, с избори или без, това безпрецедентно петседмично суспендиране на парламента ще срине доверието в британската демокрация за много време напред.

 

Как оценявате действията му за свикване на общи избори преди датата на Европейския съвет през октомври?

 - Джонсън сам се вкара в порочен институционален капан, с което до голяма степен ограничи възможностите пред себе си, след като категорично заяви, че няма намерение да иска от Брюксел ново продължаване на крайния срок и "по-скоро ще лежи мъртъв в канавка, отколкото да отложи Брекзит". Въпреки това, британски депутати, включително и тези, които той изключи миналата седмица от своята Консервативна партия, подготвят съдебен иск срещу премиера, ако откаже да поиска отлагане на Брекзит. Според Джонсън единственият изход от задънената улица с Брекзит, е провеждането на нови избори, които да се състоят на 15 октомври, за да спечели нов управленски мандат и да осъществи Брекзит навреме. Депутатите обаче отново отхвърлиха искането му за предсрочни избори, а вече в сила влезе и закона против Брекзит без сделка, който задължава премиера да поиска отлагане на напускането на ЕС, ако до 31 октомври няма споразумение за бъдещите отношения. Предстои да разберем какви ще бъдат следващите ходове на премиера, но към днешна дата нови конкретни предложения от британска страна в Брюксел не са постъпили.

 

 Да се насочим към следващото ръководство на Комисията. Не Ви ли се струва представянето на новия колеж от Урсула фон дер Лайен на 10 септември твърде експедитивно за темпото в Брюксел?

 - Бъдещата Европейска комисия започва да добива все по-ясни очертания. Пред Европейския съюз стоят редица важни въпроси за решаване и в тази връзка не мисля, че прехода, който се осъществяването от Комисията Юнкер към Комисията фон дер Лайен, е твърде експедитивен. Евродепутатите имахме достатъчно време да се запознаем с приоритетите на г-жа фон дер Лайен, която ще встъпи в длъжност на 1 ноември, а да не забравяме, че дотогава Европейският парламент трябва да одобри номинациите след изслушване на всички кандидати. Парламентът ще има решаваща роля при избора на комисари.

 

Кай е най-важният урок от Брекзит, който трябва да си вземат европейските политици?

 - 80 години след започването на Втората световна война, която опустоши нашия континент ние отново много лесно допуснахме тези мракобесни сили на популизъм и краен национализъм, да се завърнат в нашите общества. Над 200 пъти са се увеличили престъпленията, породени от омраза във Великобритания, след решението за Брекзит. Сякаш много бързо забравихме каква беше Европа след войната и какво ни даде Европейския съюз. Брекзит е сладкия триумф на тези, които искат да разрушат нашия общ дом, но и пример за нас, че за демокрацията и свободата в Европа трябва да се борим всеки ден.

 

Фон дер Лайен обеща през юли промяна на ЕС. По време на дебата преди гласуването на нейната кандидатура много депутати акцентираха на дълбокото разделение Изток-Запад. Как си представя тази промяна Вашата група „Обнови Европа“?

 - Обнови Европа е повече от третата по големина група на Европейския парламент. Това е нова надежда за Европа и за всички европейци. Гражданите харесват ЕС, но не го одобряват в този му вид. Те искат да го видят реформиран, ефективен и работещ за тях. За да го променим обаче, на първо място трябва да спрем с разделението на Европа на изток - запад и на Европа на различните стандарти. Нашата група ще работи за новаторска и конкурентоспособна в световен мащаб Европа, за съюз който защитава своите граждани, техните свободи и човешки права. Ще се фокусираме върху това как да бъдем по-близо до нашите граждани и да отговорим по най-добрия начин на техните легитимни очаквания, от социалната защита и предприемачеството до климата и енергетиката, от миграцията до конкурентоспособността и дигиталната трансформация.

Как според Вас ще продължи битката по спорния пакет „Мобилност 1“, който ще изхвърли от пазара на превози хиляди фирми от България, Полша, Румъния, Унгария и други страни? 

- Дискусията по пакет „Мобилност 1“ навлиза в нова фаза след изборите за Европейски парламент. Вече за всички е ясно, че пакет „Мобилност 1“, така както беше предложен,  е в противоречие с основополагащите европейски ценности и идеята за единен пазар. По никакъв начин приложения подход към проблема не помага за изграждането на единния пазар, а точно обратното – подкопава го. Комисията по транспорт и туризъм на предходния парламент отхвърли две от трите досиета, което беше ясен сигнал за липсата на консенсус, но за съжаление, под силен натиск и без никаква оценка на въздействието, то беше добутано до гласуване буквално в последните минути на отминалия мандат. Стигна се до там, че от една страна Европейския съюз претендира да бъде climate champion, а от друга, в досието биват приемани такива текстове, които задължават камионите да се връщат напълно безцелно в страната на произход на всеки 4 седмици.

Всички тези крайно прибързани действия ще имат опустошителен ефект върху икономиките на редица европейски държави. Необходимо е да рестартираме процеса изначало и да сложим край на тази политиката на двойните стандарти в съюза. Досието трябва да бъде върнато обратно в новосформираната комисия по транспорт и туризъм и преди всичко да се направи точна оценка на въздействието върху транспортния сектор и европейската икономика.

 

В каква степен забавянето на започването на преговорите със Северна Македония и Албания ще попари надеждите и на другите страни-кандидатки за европейска перспектива?

- Европейският съюз най-накрая трябва да се престраши и да започне преговори за членство със Северна Македония и Албания. Такъв беше и аргумента на голяма част от външните министрите на блока по време на неформалната среща в „Гимних”, Хелзинки в края на август.  Опасенията относно изоставането на напредъка в някои области винаги ще съществуват, но ние повече не можем да си позволим да си играем със съдбите на милионите гражданите на Западните Балкани. ЕС трябва да има интерес към региона и да покаже, че е надежден партньор. Само така ще можем да предотвратим разширяването на влиянието на несъвместими с нашите ценности сили. Нещо повече - отминаващата си Комисия не прояви достатъчно политическо лидерство спрямо Западните Балкани, особено по отношение на подобряването на диалога Белград-Прищина, и в голяма степен сами демотивирахме и тласнахме региона в друга посока. Сега е време да поправим тази грешка и най-добрия начин за това е да дадем началото на преговорите за присъединяване на Северна Македония и Албания.

 

Вашата група предложи на Фон дер Лайен провеждане на двугодишна Конференция за бъдещето на Европа и тя даде съгласие. Какво ще включва този формат?

 - Всички знаем, че един от големите проблеми на днешния Европейски съюз е липсата  на силна връзка между гражданите и институциите на Съюза. За  либералите това е основен приоритет и неслучайно работата по нашата политическа платформа за европейските избори включваше организирането, в различни региони на Европа, на експертни форуми с цел събиране на външни и насочващи идеи. Избрахме да дадем думата на гражданите на ЕС и те да участват максимално в изготвянето на манифеста, както и да споделят с нас своите възгледи за развитието на Европа. Одобрението от страна на г-жа фон дер Лайен за създаване на Конференция за бъдещето на Европа, е естественото продължение на тази наша идея. Тепърва предстои да разберем как ще функционира тази конференция и какви точно резултати ще постигне, но според нас тя трябва, преди всичко, да оцени състоянието на европейската демокрация и да предостави нова система, която да замени очевидно незадоволителната система на Spitzencandidat със система, която може да бъде утвърдена чрез гласуване на всички граждани на ЕС. Разбира се, Конференцията за Европа ще трябва да разгледа и по-широк спектър от въпроси и да даде възможност на гражданите да предложат реформи за подобряване на ЕС.

Линк към английската версия: https://www.europost.eu/en/a/view/ilhan-kyuchyuk-johnson-walked-into-a-vicious-institutional-trap-26245

д-р Нигяр Джафер: Исканията на медицинските сестри са основателни

Медицинските сестри продължават протестите си за по-високи заплати и по-добри условия на труд. Тази сутрин те посрещнаха депутатите с разпъната палатка пред Народното събрание, но не получиха покана за разговор с народните представители. За проблемите на съсловието – интервю с доктор Нигяр Джафер, заместник-председател на НС, депутат от ДПС и член на парламентарната здравна комисия.

Исканията на медицинските сестри и специалисти са абсолютно основателни и справедливи. Факт е, че въпреки тържественото обявяване, че се дават 50 милиона за техните заплати, след това още 30 милиона и още 5, те и днес декларират, че тези пари не са повишили техните заплати кой знае колко. И протестират за по-високо заплащане и по-добри условия на труд, коментира доктор Джафер.

Тя подчерта, че предстои среща на депутатите от ДПС с представители на медицинските сестри и специалистите. Такава ще бъда направена и с членовете на парламентарната здравна комисия.

Сериозните разговори с народните представители предстоят. Факт е, че трябва да има обща нагласа за промяна към по-добро. Безспорен факт е, че проблемите с недостига на медицинските специалисти, е сериозен и взривоопасен проблем, коментира още доктор Нигяр Джафер.

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл от ТУК.

(БНР, 12.09.2019)

  • 1
  • 2

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност