Мустафа Карадайъ в "Годината" по Дарик: Думата на 2021 е успех

 "Криза" е думата на 2020 година според Мустафа Карадайъ. 

Власт и опозиция трябва заедно да работят по кризата с Ковид-19, но ГЕРБ направи така че със своите действия всячески елиминират и НС, елиминираха и опозицията от този процес, посочи той.

Така се получават хаотични и непоследователни действия, където целта не е ясна и се губи, а има и популистки действия, каза още той.

Цялото общество трябва да се вслушаме в думите на експертите и да взимаме политически действия, които да са в интерес на гражданите. Действията не трябва да са хаотични и на парче, допълни Карадайъ.

Действията на правителството по ковид кризата са непоследователни, подчерта лидерът на ДПС.

Той коментира и протестите от изминалото лято.

ДПС разглеждата протестите като две части - от една страна справедливото недоволство на хората, но има и друга група, тази която се опитва да яхне справедливото недоволство на гражданите подчерта той.

Темата Росенец той определи като събуждане на крайния национализъм в България.

С анти-ДПС кампания те унищожиха автентичното дясно - СДС, с анти-ДПС кампания създадоха ГЕРБ, допълни той.

Карадайъ определи като цирк случката на плажа "Росенец" и допълни, че се търси политическо разпознаване на гърба на г-н Доган.

Не поканихме президента Радев да говори пред форума на ДПС, потвърди Карадайъ, но ние поканихме четирите големи политически партии в Турция, а президентът Ердоган е лидер на една от тях, затова той е изпратил обръщение, стана ясно от думите му.

img 20201219 153958.l

img 20201219 154047.l

 

 

Участие на председателя на ДПС Мустафа Карадайъ в "Панорама"

Ситуацията в държавата в ДПС я оценяваме като криза, това заяви в "Панорама" председателят на ДПС Мустафа Карадайъ, в своята първа медийна изява след преизбирането му начело на Движението за права и свободи.

Държавата се намира и в здравна, и в социална, и икономическа, и политическа криза. COVID-19 дойде да ни покаже от една страна, че системите в държавата не са подготвени за превенция, и от друга страна - да подсили тези кризи, отбеляза той.

Протестите в страната, по думите му, трябва да се разглеждат от една страна като резултат от кризите.

"Недоволството от кризите е нормално. От друга страна имаше едни, които искаха да яхнат справедливото недоволство на хората чрез опити за събуждане на крайния радикален национализъм", посочи Карадайъ.

Случаят "Росенец" председателят на ДПС коментира така: "Ако някой има претенции към определена собственост или към определени нарушения, протестите би трябвало да бъдат пред съответните компетентни органи, а не пред гражданите."

Според него протести, насочени към определена персона - почетния лидер Ахмед Доган, могат да се съотнесат към началото на миналия век.

По отношение изказването на Ахмед Доган по време на пресконференцията на ДПС, Карадайъ беше категоричен, че ДПС никога не е била невидима. "Тя е достатъчно видима последните 30 години."

Той припомни изявите на Ахмед Доган пред НС, когато пророчески е очертал пътя на България към ЕС и НАТО. "Днес, 2020 година, нашите приоритети са приоритетите на Европейския съюз - зеления пакт, дигитализацията и гражданското общество. Нашата родина сега има нужда от ускорено икономическо догонващо развитие", подчерта той.

Ролята на Делян Пеевски в партията не подлежи на съмнение, заяви Карадайъ. Председателят на ДПС припомни даренията на депутата Пеевски в борбата с коронакризата.

Позицията на президента на Република Турция Ердоган за нас е впечатляващо позитивна, каза още Мустафа Карадайъ и допълни, че поздравления ДПС са получили от всички съседни на България страни.

Доклад на председателя на ДПС Мустафа Карадайъ на X-та Национално отчетно-изборна конференция

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПОЧЕТЕН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА ДЕЛЕГАТИ,

УВАЖАЕМИ ГОСТИ,

ВАШИ ПРЕВЪЗХОДИТЕЛСТВА,

УВАЖАЕМИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МЕДИИТЕ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,

Днес за първи път провеждаме националната си конференция по този ред, отчитайки сериозността на Ковид-19 и съобразявайки се с мерките и предписанията на компетентните държавни органи. Извънредната обстановка изисква извънредни решения!

През тази година всички ние и целият свят се озовахме срещу непознат враг – Ковид-19. Вирусът се оказа не просто поредното предизвикателство пред човечеството, но и един от най-сериозните фактори в живота ни, който предопредели и начина на провеждане на нашата конференция.

Светът е разтревожен, изправен пред риска да живее в несигурност и разделение, свят на разколебаване в системата от ценности на цялата демократична общност, което създава чувство на неувереност за живота на всеки един човек.

Дневният ред на държавните и междудържавните обединения е подчинен на необходимостта от решаване на първостепенната задача за справяне с Ковид-19, за да не бъде изправено пред най-тежката криза с нейните хуманитарни, политически, икономически и финансови измерения, на фона на изострени конфликти и глобална заплаха от тероризъм. Дневният ред на държавите включва необходимостта от обединение и защита на демокрацията и глобалния световен ред.

Уважаеми госпожи и господа делегати,

Днес, на Х-ата Национална конференция на ДПС, трябва да направим отчет и равносметка за един период от четири години, да анализираме дейността си за отчетния период и да набележим перспективите за развитие на партията в контекста на реалностите в национален план, на регионалната геополитическа среда, като част от Европейския съюз в общия глобален свят.

Изминалият период се характеризира с ред нестабилности в световен, европейски, регионален, национален и партиен план. За изминалите четири години имаме четири избора и един национален референдум, три правителства, едно от които служебно, два различни състава на Парламента. В партиен план – в началото на периода имахме едно от най-сериозните изпитания пред единството на партията.

Този период е изключително динамичен и наситен за цялата партийна структура, в нейното прелегитимиране и укрепване. Днес можем да се похвалим, че правилно беше решението да заложим на разума, а не на емоцииите. За да успеем да хванем, да усетим пулса на времето, за да се осъществи процесът на реформиране с ясен проспект на развитие, с приоритетно мислене за заедността, за Колективното тяло.

На изборите за Президент и вицепрезидент през 2016 г., в които ние активно участвахме, основната ни политическа цел беше да се предизвикат предсрочни парламентарни избори, а в политически контекст – да тестваме единството в партията. Политическата цел беше постигната, но видяхме че единството в партията беше подложено на сериозно изпитание. На парламентарните избори, проведени през 2017 г., нашите структури удържаха на натиска, заплахите и манипулациите, но останахме четвърти с разлика от около 2500 гласа след третите. Ако на 26 март 2017 г. някой имаше съмнението, че е пропукано единството на партията, то изборите за членове на Европейския парламент през месец май 2019 г. ни дадоха ясен знак, че разделението е приключило, но единението не е на нужното равнище. Евроизборите бяха добра основа за следващите местни избори през 2019 г., на които се видя, че вътрешните проблеми са преодолени и разширението е факт – спечелихме 47 кметове на общини, при 40 в предходния мандат. Резултатите бяха категорични в полза на заедността. Единството и заедността не са просто емблема на ДПС, те са наша кауза и наша същност. Днес нашата сила ни дава самочувствието на строители на демократична България, за стожер на демокрацията и на мира в страната, самочувствието да бъдем мост за толерантност на Балканите, за реформатори в европейски план, радетели на глобалния ред. Ние сме ДПС и нашата кауза ни прави все по-силни и все по-уверени в себе си.

Кое ни дава самочувствие да го заявим?

Нашата вяра и нашата последователност в отстояването на идеите и на политиките на партията, нашето единство, нашата увереност в силата на общата енергия, нашата ясна визия за бъдещето, за по-доброто бъдеще за всички български граждани, нашата непоколебимост в евроатлантическата ориентация на страната.

Нашата вяра в успеха е категорична, защото тя се уповава на колективното начало, на общите усилия и на единението. Но това не е достатъчно. Налице са предпоставки за историческа мисия на ДПС в името на спасението на бъдещето на България. Ние трябва да използваме нашата сила и енергия за истинска промяна на статуквото в страната, в полза на всеки български гражданин, за да можем да гарантираме реформа във всички ключови сектори в страната, за работеща икономика, за по-добър поминък, за реализиране на Зеления пакт на ЕС, за стабилност и сигурност, за мир в страната и в региона, за просперитет. Ние трябва да бъдем активни и да реализираме своята програма за ускорено догонващо икономическо развитие на страната.

И тази наша обща сила и воля да изпълним мисията си зависят от няколко фактора. Това не би било възможно без мощната подкрепа на нашите избиратели. Нашата воля и смелост са взаимосвързани със смелостта и волята на нашите избиратели. Ние продължаваме да залагаме на знаещи и можещи кадри, ние разчитаме на експертизата и опита, така ще бъде и занапред. Несъмнено, като един от основните фактори трябва да посочим и ролята на нашия почетен председател. Големите неща са присъщи на хора, способни да виждат бъдещето, да поемат отговорност и да определят правилата, да карат нещата да се случват, да отприщват и регулират вътрешната сила на Колективното тяло. И, разбира се, да насочват, да задават посоката. Ние в ДПС имаме редкия шанс да сверяваме часовника си с държавник, политик, философ, човек като д-р Ахмед Доган.

Това, че всеки един ден ние се доказваме първо пред себе си и пред общността, проверявайки решенията си през призмата на интересите на цялото общество в близък и по-далечен хоризонт, ни прави търсещи и дейни, прави ни по-силни. Изпълнявайки приоритетната задача на конференцията да проведем избор на председател и на колективното ръководство, ние трябва да имаме хоризонта да изпълним мисията си на националноотговорна партия и да отговорим на очакванията на избирателите. Избирайки ръководните органи на партията, трябва да скрепим тези решения с личната отговорност на всеки един от делегатите – представители на нашите членове. То е необходимо, за да укрепим и развием организационните си структури, за да изградим имунитет срещу всеки политически вирус. Имаме нужда от обединение с ясна посока за развитие. Стъпвайки върху здрава опора, в диалог в Колективното тяло да изследваме и да анализираме всяка ситуация и да приемаме адекватни решения. Така можем да отговорим на очакванията на нашите избиратели и на цялото общество по отношение на националните цели и приоритети в това така динамично и тревожно време.

И след настоящата национална конференция първостепенна задача ще остане поддържането на работещи партийни структури. Ще продължим чрез парламентарната ни група, нашите представители в Европейския парламент и в местната власт (която реално решава проблемите на хората) да работим за подобряването на жизнения стандарт и укрепване на доверието в партията като цяло. И това е възможно, ако имаме здрава и единна национална структура, способна да формира обща политическа воля, да взема общи политически решения и непоколебимо да ги отстоява, като във всеки момент се носи ясно отговорността във всяка конкретна ситуация. Също така ще продължим и с проактивното ни участие в международната либерална общност – Либералния интернационал, Алианса на либералите и демократите за Европа, Либералната мрежа в югоизточна Европа. Тяхната еднозначна оценка за ДПС е онагледена в доверието и отговорностите, които ни отреждат със заеманите позиции и ангажименти в либералното семейство.

Уважаеми госпожи и господа делегати,

ДПС отбелязва своето безпокойство и относно развитието на управлението на страната, за кризата в здравеопазването, за състоянието в социалната сфера и на образователната система. Липсата на реформи и липсата на стимули за спасяване на бизнеса са проблеми, чието решение е вече извън възможностите на правителството. Недоверието към управляващите е повсеместно и то създава чувството на несигурност и липса на перспектива. Всичко това се случва на фона на ясни индикации за нарастване на напрежението и очертаваща се дестабилизация в страната.

Тази криза на управляващите беше предначертана от ДПС: многократно предупреждавахме партия ГЕРБ за създадените от самите тях предпоставки за провал на управлението, поради включването на национализмите и популизмите в централната власт. Пропиляната възможност за управление на страната с ясна Програма за ускорено развитие, която да е основа за сформиране на парламентарно мнозинство и за подкрепа на правителство на малцинството на ГЕРБ, за което настояваше ДПС след изборите през 2017 г., също бе предначертана, поради национал-популистката същност на ГЕРБ. Основен модел за правене на политика на ГЕРБ е разделението и противопоставянето, придружени с езика на омразата, арогантността и агресията. А резултатът е ерозия на държавността, рушене на демокрацията, погазване на правата и свободите, неспазване на Конституцията и законите на страната.

Не бяха чути и призивите на ДПС за предприемане на бързи и адекватни действия по важните въпроси за нашата родина – за осигуряване на стабилност в управлението, за създаване на сигурност в страната, за подкрепа и стимулиране на българската икономика, за създаване на гаранции за успешно развитие и утвърждаване на малкия и средния бизнес като гръбнак на родната икономика, за превръщането и утвърждаването на страната като фактор на стабилност и сигурност, за нарастване на международния имидж на България, за утвърждаване на нейния авторитет въз основа на взаимоизгодно сътрудничество, за гарантиране на мира и разбирателството на Балканите, Европа и в света. И преди всичко – за спешни реформи във всички сектори въз основа на ясна програма за развитие. По никакъв начин не бяха разбрани призивите ни за включване на свободните и активни граждани в управлението като процес, както и за създаване на условия за преход към зелена икономика.

Ангажирани с мисълта за утрешния ден, за отговорността пред бъдещите поколения, отчитайки действителната ситуация в страната, както и пълния провал на управляващото мнозинство, ДПС в началото на есенната сесия на Парламента очерта необходимостта спешно правителството и Президентът да подадат оставка и да започнем дебати с участието на всички системни партии и формации в страната за вземане на такива решения, които да са в подкрепа и стимулиране на бизнеса, за очертаване на националните приоритети, за приемане на мерки, които да създадат реални условия за справяне с Ковид-19. Изпълнението трябваше да се възложи на експертно правителство, което да изведе страната от кризата, да приеме бюджет, адекватен на икономическите и политическите реалности, както и да организира свободни и честни избори за нов Парламент.

Това също не се случи. Разбира се, това е факт, чиито последици ще бъдат отчетени на предстоящите избори като размерът на щетите за управляващите ще бъде право пропорционален на времето до изборите.

Уважаеми госпожи и господа делегати,

Призивите ни към основните политически партии да се определят националните приоритети на база партийните, като четири години непрекъснато сме посочвали нашите – чист въздух, чиста вода, чисти храни, чиста енергия, високи технологии и включване на свободните и активни граждани в политиката, не бяха чути в България. Днес, 2020 г., нашите приоритети са приоритетите на ЕС, след решенията на ЕК и ЕП, а именно – Зеленият пакт, дигитализацията и гражданското общество.

Днес е в ход нова индустриална революция!

Водородна революция в дигиталната ера!

Всяка поредна индустриална революция води човечеството до радикално преобразуване на живота и труда.

Новата индустриална революция поставя качеството на живота и на околната среда в центъра на развитието. Това налага нов, интегриран подход за планиране, производство, потребление, съхранение и управление на природните ресурси. Това налага нов модел на взаимодействие между публични власти, политици и бизнес.

Новата индустрия, разгледана в контекста на цифровизиране на икономиката, означава динамично развитие на цифровата икономика, като важен двигател на иновациите, конкурентоспособността и растежа, с голям потенциал за развитие на предприемачеството. Начинът на позициониране на предприятията спрямо внедряването на цифровите технологии е ключов фактор за тяхното развитие и оцеляване.

В този процес Европа се опитва да е водеща и България трябва да положи всички усилия да не изостава допълнително от неизбежните тенденции на цифровизация и насърчаване развитието на новите технологии. В противен случай българските предприятия ще загубят своята конкурентоспособност на европейския пазар.

Изменението на климата е глобално предизвикателство, за което не се намира универсално политическо и технологическо решение. На всички ни е ясно, че ЕС се ангажира с много сериозни отговорности в това отношение. Изборът на Джо Байдън за президент на САЩ ни дава допълнителна увереност в борбата срещу измененията на климата в планетарен мащаб. Респектиращо е и решението на Китай до 2060 година да бъде страна без въглеродни емисии.

Налице е тясна взаимовръзка между проблемите на околната среда, конкурентоспособността и енергията, които имат съществено отражение върху редица производства и налагат съществени структурни промени в производството. Необходимо е тясно сътрудничество и интегриран подход към редица политики и инструменти на различни нива, с оглед опростяване и намаляване на бюрокрацията.

В тази връзка трябва да се насърчават и подкрепят инициативи за определяне на амбициозни, но осъществими инвестиционни проекти въз основа на най-добрите налични технологии.

Бъдещето ни зависи от доброто здраве на планетата. Текущите предизвикателства, свързани с климата и околната среда, налагат спешни и амбициозни действия.

Изменението на климата и влошаването на състоянието на околната среда са заплаха за самото съществуване на света, на Земята. За да преодолеем тези предизвикателства, ние се нуждаем от нова стратегия за растеж, насочена към превръщането ни в модерна, ефективно използваща ресурсите и конкурентоспособна икономика.

Европейският зелен пакт е пътната карта за постигане на устойчивост на икономиката на Европейския съюз. Това ще стане като превърнем климатичните и екологичните предизвикателства във възможности във всички области на политиката и направим така, че преходът да е справедлив и приобщаващ за всички.

Европейският зелен пакт предоставя план за действие за:

– повишаване на ефективното използване на ресурсите, чрез преминаване към чиста, кръгова икономика;

– възстановяване на биологичното разнообразие и намаляване на замърсяването.

Целта на ЕС е да бъде неутрален по отношение на климата през 2050 година. Предложеният европейски законодателен акт в областта на климата превръща политическия ангажимент в правно задължение.

За постигането на целта са необходими действия във всички сектори на икономиката, като например:

– инвестиране в екологосъобразни технологии;

– подкрепа на иновациите в промишлеността;

– въвеждане на по-чисти, по-евтини и по-здравословни форми на частен и обществен транспорт;

– декарбонизация на енергийния сектор;

– подобряване на енергийната ефективност;

– работа с международни партньори за подобряване на екологичните стандарти в световен мащаб.

ЕС ще предоставя също така финансова подкрепа и техническа помощ, за да помогне на най-силно засегнатите от прехода към екологосъобразна икономика, чрез механизма за справедлив преход. Той ще помогне за мобилизирането на най-малко 100 млрд. евро за периода 2021-2027 г. в най-засегнатите региони.

Постигането на целите, които ДПС поставя и в своята програма за управление, за чиста среда, чист въздух, чиста вода, чисти храни, чиста енергия, осъзнавайки жизнената важност на тези проблеми, минава през тази пътна карта.

Проблемите, за които говорим, не са на отделна партия, на отделна държава, на отделен континет, те са най-голямото предизвикателство пред човечеството. Всички държавници, всички политици, всички граждани трябва активно да се включим за решаване на тези основни проблеми.

С идеята да видим България в рамките на една Европа с процъфтяваща и устойчива икономика, която заема водеща позиция в света в рамките на различни пакети от чисти, ефикасни нисковъглеродни енергийни технологии, което представлява двигател за постигане на просперитет и ключов фактор за генериране на растеж и работни места. Една България в Европа, усвоила възможностите и готова да допринесе за посрещането на глобалното енергийно предизвикателство чрез модерни енергийни услуги.

За да се постигне визията за 2050 г. за пълна декарбонизация, са необходими ново поколение технологии.

Ключовите технологични предизвикателства на ЕС за следващите 10 години за постигане на целите за 2050 г. са очертани. Остава времето да е в наша обща полза.

Постигането на визията за 2050 г. представлява сериозно предизвикателство, което може да се преодолее чрез общо усилие. Държавите-членки, Общността, индустриалните и научноизследователските организации имат различни роли в рамките на едно последователно съвместно усилие. Постигането на амбициозните цели изисква фундаментално отказване от настоящите практики в иновационната система, като се намери точният баланс между сътрудничеството и конкуренцията на национално, европейско и глобално ниво.

В областта на енергетиката трябва да променим изоснови своите представи и начини на мислене. Трябва да сме готови, а защо не и да сме пионери на политиките за водородната икономика. Така или иначе енергийната революция, в същността на която е прехвърлянето на икономиката от една енергийна база на друга – от въглеводородите върху водорода, е непосредствено предизвикателство и справянето с него изисква нов начин на мислене, нов подход и нови решения.

Като политици нас ни интересуват не само икономическият ефект, но и благоприятните екопоследици от водородната революция, но най-вече сме заинтересовани от геополитическите и геостратегическите последствия за цялото човечество. Това означава до такава степен да се променят нещата, че по друг начин да се поставят въпросите за мира, сигурността и стабилността на Земята.

Бързият и мащабен процес на навлизане на цифровите технологии във всеки аспект от ежедневието, както и водородната революция, означават дълбоки индустриални промени. Все по-голяма промяна на пазара на труда и заетостта. Бъдещето ни зависи от вида, качеството и нивото на образование на младите хора. Най-засегнати в този процес ще са нискоквалифицираните и рутинните дейности, които се роботизират. В противодействие на тези тревожни данни образованието трябва да е все по-широкоспектърно и специализирано. С нарушаването на традиционната структура на пазара на труда все повече професии ще изчезват и ще се появяват нови, като същевременно все повече хора в бъдеще ще работят дистанционно и ще расте броят на самонаетите.

Ние трябва да сме активни в процеса на цифровизация и за създаването на зелена водородна икономика. Като партия трябва да реализираме такива политики, които да създадат условия за успешно постигане на целите. В национален план – чрез взаимодействие между бизнес, свободните и активни граждани и организации на гражданското общество, а в регионален и глобален план – чрез партньорство между държавите и междудържавните организации.

Водородът не само ще направи България и икономиката ни енергийно независима, той ще повиши националния ни суверенитет.

Водородът ще промени много аспекти на живота ни – начинът, по който се движим, начинът, по който се топлим, индустрията, в която работим, и още много други. Чисто, при това и евтино.

Водородът ще промени всичко – енергетиката, транспорта, образованието, изследванията, индустрията, околната среда, качеството на живот.

Надпреварата, кой да въведе в по-мащабен план водорода, е състезание за това кой в утрешния ден ще има по-конкурентоспособна икономика и повече работни места.

Уважаеми госпожи и господа делегати,

За да се реализира нашата програма, е нужно силно ДПС!

Най-важната цел на ДПС е да се утвърди като един от реалните политически субекти у нас със значимо участие както в Парламента и в местната власт, така също и в централната изпълнителна власт. Необходимо е с разум и прагматизъм да следваме верния път и да покриваме високите критерии, които политическото време поставя пред нас. Политиката се нуждае от ясна ориентация. Само тези, които могат да назоват целите на своите действия, могат и да ги постигнат, както и да привличат и други на своя страна.

Ние ще продължаваме да представяме пред членовете и симпатизантите си, пред всички избиратели ясна програма и цели, а пред себе си – точни и изпълними задачи. Без да забравяме, че след всяка постигната цел пред нас ще се изправят още по-големи и отговорни задачи и цели.

Бъдещето на България като част от европейските и евроатлантическите структури и изграждането на страната ни като зелена, икономически развита, политически стабилна и сигурна, като желан и сигурен партньор, важен фактор за изграждане на целия географски регион като стабилна и мирна зона, е наша обща цел и това са основополагащите постулати, от които няма да се отклоняваме, като партия с евроатлантическа ориентация.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПОЧЕТЕН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА ДЕЛЕГАТИ,

УВАЖАЕМИ ГОСТИ,

ВАШИ ПРЕВЪЗХОДИТЕЛСТВА,

УВАЖАЕМИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МЕДИИТЕ!

Ковид-19 постави цялата ни технологична цивилизация на сериозно изпитание. Фактически ние се намираме в ситуация на война с непознат или твърде малко познат враг в лицето на един вирус. Още с появяването си той започна безапелационно да отнема човешки животи и едновременно с това болезнено да ни посочва пропуските в здравеопазването, научните изследвания, образованието, инстинкта ни за оцеляване, обществената организация за превенция, комуникациите, политиката, икономиката, културата…  и дори е на път да тества зрелостта на човешката ни същност.

За съжаление, първото ни изпитание от коронавируса не се изчерпва само с казаното.

За нас, либералите, правата и свободите на човека, свободата, отговорността и толерантността, както и пазарната икономика и конкуренцията, съчетани със свободния избор на всеки, са основополагащи ценности на либералната демокрация. Но точно този фундамент на либерализма е поставен на изпитание.

Солидарността и регулацията на обществото излизат на преден план, за да гарантират живота и здравето на всеки гражданин. А стимулирането на икономиката трябва да осигури препитание и сигурност на цялото общество. Това е очакваното дължимо поведение от страна на целия административен и експертен капацитет на обществото и държавата.

Разбира се, най-голямото предизвикателство в живота е да устоиш себе си и да обгрижиш обществото. Тъкмо затова, доброто представяне на предстоящите парламентарни избори е въпрос на чест за ДПС!

Пожелавам на всички ви здраве и дълъг живот!

Бъдете живи и здрави, за да устоите себе си във времето!

Халил Летифов: Партията е консолидирана за избора на Мустафа Карадайъ за председател на ДПС

Близо 900 делегати, участници в десетата Национална конференция на ДПС ще изберат онлайн своя председател на 12 декември. Фаворит за поста остава председателят на ДПС Мустафа Карадайъ. Това коментира в интервю за БТА Халил Летифов, заместник-председател на ПГ на ДПС. Предстоящият форум бе отлаган два пъти през годината заради пандемията от Covid-19 и наложените забрани и правила за физическо дистанциране. Логото на юбилейния форум е "Свобода, единство, заедност". Летифов е категоричен, че партията е консолидирана, особено след проведените областни конференции на движението. "Всички членове и симпатизанти са консолидирани и приемат г-н Карадайъ като ревностен защитник на каузата на ДПС и борец за права и свободи", каза Летифов.

Очаква се акцентите, свързани с актуалната политическа обстановка и равносметката за 2020 г. да бъдат поставени в доклада на председателя Карадайъ.
Официалната част, включително доклада на председателя, ще е публична и достъпна от целия свят, не само от членовете на ДПС, делегатите и гостите. Технологиите дават възможност да има наистина една голяма представителност и достъпност, коментира Летифов.Десетата Национална конференция на ДПС ще започне в 11.00 часа и ще се излъчва на официалната фейсбук страница на движението.

Въпрос: Г-н Летифов, два пъти през годината отлагате Националната конференция на ДПС заради пандемията от Covid-19. Ще спаси ли онлайн форматът ДПС, след като не бяха приети предложенията ви за промени в Закона за политическите партии?

Отговор: Заради пандемията се наложи да отложим провеждането на Националната конференция, която беше насрочена за 26 април. Що се отнася до предложението ни в Закона за политическите партии, то бе изцяло принципно и няма връзка с онлайн конференцията на ДПС, защото тя вече беше насрочена. Нещо повече голяма част от нашите общински и областни конференции, които бяха прекратени по време на пандемията, също се проведоха онлайн. Така успяхме да спазим изискванията на здравните власти и да съхраним здравето и живота на всички наши членове.

Въпросът за промените в Закона за политическите партии е принципен. Негласно другите политически сили се съгласиха, че това е правилен подход. Пример в това отношение са приетите миналата седмица промени в Закона за адвокатурата. С тях бе позволено отлагането на общите им събрания с три месеца. Това е пътят, по който трябва да се върви. Чисто принципно да се решават въпросите в тази изключително сложна ситуация.

За нас тема с провеждането на конференцията онлайн няма, още повече че пътят вече е трасиран с провеждането на младежката конференция. Това че наши опоненти имат някакви надежди, за нас има по-скоро чисто хумористичен характер.

Въпрос: Заради онлайн форматът, могат ли да се оспорят решенията, които се взимат от делегатите впоследствие?

Отговор: Категорично не. Предвид ситуацията смятам, че ние всички сме длъжни да се възползваме от ИТ технологиите, за да провеждаме всички важни форуми. Европейският парламент, също заседава онлайн и се взимат жизнено важни решения, да дадем пример и с Министерският съвет, където също решенията се взимат онлайн. Тук съмнения по този въпрос няма. Ние сме създали съответната организация, така че всичко, което ще се случи, ще е достъпно, легитимно, така че да ние да удостоверим провеждането на конференцията, така както повелява нашия устав.

Въпрос: Остава ли г-н Карадайъ фаворит за поста или ще има състезание?

Отговор: Разбира се, че г-н Карадайъ е фаворит за поста председател на ДПС. На практика такава тема пред нас не стои. Партията е консолидирана. Това можем да го заявим съвсем категорично, особено след като приключиха всички наши областни конференции. Иначе според нашия устав всеки може да се кандидатира. Да припомня, че ДПС има особено отношение към своя председател. Всички членове и симпатизанти са консолидирани и приемат г-н Карадайъ като ревностен защитник на каузата на ДПС и борец за права и свободи.

Въпрос: Какви други решения предстоят да бъдат взети?

Отговор: Освен за избора на председател, предстои делегатите да изберат нов Централен съвет, който е управителният орган на ДПС. Предстои да бъде гласуван докладът на председателя, както и програмните документи на движението. Ще има и други акценти, свързани с актуалната политическа обстановка в страната.

Въпрос: Събирате се онлайн. Конференцията ще бъде излъчвана във фейсбук. Какво ще е основното послание, което ще отправите към вашите членове?

Отговор: "Свобода, единство, заедност", е логото на конференцията на ДПС, а акцентите разбира се ще бъдат свързани с актуалната политическа обстановка, Covid кризата, кризата в здравеопазването, икономиката и всички сфери на обществен живот, които касаят както нашата родина, така и всички български граждани.

Акцентите ще бъдат поставени от председател в неговия доклад, след който ще има разисквания.

Официалната част, включително доклада на председателя, ще е публична и достъпна от целия свят, не само от членовете на ДПС, делегатите и гостите. Технологиите дават възможност да има наистина една голяма представителност и достъпност. В това отношение за пореден път ДПС показва своята адаптивност и своята организираност.

Въпрос: Изтича парламентарната година, а и календарната такава. Каква е равносметката ви?

Отговор: Ние дадохме доста оценки през годината в декларации от трибуната на Народното събрание. Ще направим оценка за края на годината. Една част от това ще се случи в доклада на председателя, но предвид актуалните събития, ние дадохме своята оценка и предложения за създалата се политическа криза. Казахме нашето решение, както по отношение на това какви да бъдат стъпките до края на мандата, така и по отношение на това, какво е необходимо, за да се излезе от така създалата се ситуация. Тя е кризисна, както за страната, така и за институциите и за всички български граждани. Разбира се това не се прие, което не е нещо ново. Ние за пореден път сме дали своите предложения и сме реагирали от гледна точка на интересите на страната и на хората.

Въпрос: Все повече, обаче изтича времето за предсрочни избори. Заговори се за отлагане на изборите. Вие какъв изход виждате?

Отговор: По отношение на датата на изборите ние сме готови от вчера, както се казва. За нас това не е тема. Има си компетентна институция, която решава и носи своята отговорност. Що се отнася до самите избори ДПС е в изборна готовност. Не веднъж сме поставяли въпроса, какво следва до изборите в краткосрочен план, което бе изключително важно да се чуе и да се направи, за да няма тези хаотични действия. Другият въпрос, който тежи със страшна сила, е какво следва след изборите, защото видяхме в последните няколко правителства до какво водят аритметичните мнозинства. Затова ДПС поставя въпроса за приоритетите на страната. За пореден път повтаряме нашите приоритети за чист въздух, чиста вода, храна, енергия, включването на свободните и активни граждани във вземането на решения и в контрола по тяхното изпълнение. Използването на модерните технологии. Нещо, което повтаряме от четири години и сега виждаме, че е приоритет и на Европейската комисия и на Европейския парламент. Затова казваме, че е по-важно, какво ще се случи като програма и като посока след едни парламентарни избори, когато и да са те, но виждаме че този дебат отново не се води.

Въпрос: Тоест да разбираме, че формулата предложена от вас в началото на този парламентарен сезон, не е изчерпана и все още я поставяте на дневен ред?

Отговор: В този краткосрочен план, в който ние дадохме своето предложение от началото на новия пленарен сезон до изборите, се включваше идеята за експертен кабинет, който да трасира този кратък, но важен период за съставяне на програмите и плановете за следващия програмен период, предвид оформянето на многогодишната финансова рамка на ЕС.

Това не беше чуто, но в един момент това ще се окаже тема, след която отново ще тичаме. Затова и казах, че е важно ние да се възползваме от тези възможности и ясно да заявим, че нашият път е този на Европа, на евроатлантическите ценности и семейство. Като част от това семейство, ние да бъдем активен участник, а не изпълнител на решенията. Смятаме, че отново се пропуска тази възможност. Връщам се на темата за програмата. Тежестта на една ясна програма за развитие е задължителна за когото и да било на управленска позиция след изборите. Този дебат не се води. Разчитаме на аритметичните мнозинства да решат наболелите проблеми. Без реформа, без визия, без приоритети, няма как да се решат всички тези проблеми. Напротив кризите, които сега виждаме, са по-тежки и повече. Така че времето ни задължава за адекватни действия.

Въпрос: Оптимист ли сте за следващата година?

Отговор: Принципно винаги съм оптимист в рамките на работата на ДПС и това, което полагат като усилия ръководството, нашите структури, и почетният председател на ДПС. За да бъдем реални оптимисти, в политиката трябва да има чуваемост и трябва да има дебат по същество. Популизмите и национализмите трябва да напуснат политическото пространство, ако наистина искаме оптимизмът да се превърне в реален продукт за страната ни и за българските граждани.

(БТА; 11.12.2020г.)

Илхан Кючюк: София и Скопие да седнат на масата на преговорите, да се върнат към устоите на договора

София и Скопие трябва да се върнат на масата на преговорите, да се върнат към устоите на договора и понятието „обща“, а не да се вторачваме в краткосрочния хоризонт до март. Това мнение изрази пред БНР евродепутатът Илхан Кючюк след представянето на доклада му за Република Северна Македония в Европейския парламент. За да намерим решение, трябва да се върнем към договора за приятелство и добросъседство. Нарушено е доверието в договора, смята Кючюк.
В този процес няма печеливши, независимо че изборите в България са след три месеца, категоричен е Илхан Кючюк. „И това наистина не трябва да бъде някакво националистическо шоу, състезание по национализъм. Защото единият национализъм сам по себе си поражда друг национализъм.“

„Трябва да намерим начин радикалният, крайният македонизъм да бъде смирен в рамките на общия диалог между двете държави“, коментира евродепутатът в предаването „Преди всички“.

Според Кючюк по-реалистичен вариант е да заложим на добра подготовка през следващите шест месеца в очакване на словенското председателство, което ще последва португалското.

Проблемът е ясен – от една страна виждаме твърда позиция от страна на София, в която се казва, че има проблем с идентичността. От друга страна виждаме още по-твърда позиция на Скопие, че няма да отстъпят от идентичността, каза Илхан Кючюк.
Той припомни, че сме поставили темата на много висок ред по време на българското председателство, а през март, когато бе дадена зелена светлина на преговорите с Република Северна Македония, искрено сме се радвали.

„Беше по-редно темата с политическата спирачка да бъде казана тогава, а не да изчакаме следващите 8-9 месеца и да заявим коренно противоположна позиция“, допълни Кючюк, според когото позицията на България в момента е неразбираема.

РСМ обяснява позициите си – пред медиите, чрез дипломатически канали, чрез интелектуалци, които познават историята на Балканите, докато ние, разчитайки, че сме членове на ЕС, заемаме пасивна позиция, изтъкна Илхан Кючюк.

„Другият начин е за чисто вътрешна политическа консумация и той се изразява във високите децибели.“

Предлагаме пътна карта, дори помощ, медиация от страна на Европейския парламент, ако е необходимо това, декларира Илхан Кючюк.

Цялото интервю с Илхан Кючюк слушайте ТУК

(БНР; 11.12.2020г.)

Илхан Кючюк пред Османи: България и Северна Македония трябва да положат усилия, за да разрешат проблемите

Вярвам, че и двете страни ще възобновят конструктивните разговори. В противен случай виждаме тревожния развой на ситуацията, а именно нарастващия национализъм и език на омразата.

Днес, евродепутатът от ДПС/”Обнови Европа”, Илхан Кючюк, който е и постоянен докладчик за Република Северна Македония, представи пред Комисията по външни работи, доклада си за напредъка на страната. След като Европейският съвет взе решение за отваряне на преговорите за присъединяване със Северна Македония, през март тази година, свикването на първата междуправителствена конференция беше отложено заради липсата на напредък във взаимоотношенията с България.

Според Кючюк, въпреки сложната ситуация с пандемията, Северна Македония е успяла да проведе демократични избори и постигнатите постижения от страна на държавата и правителството заслужават да бъдат признати.

„Новото правителство демонстрира приемственост в ангажимента към европейския и евроатлантическия път на страната чрез прилагане на стабилни и приобщаващи демократични реформи и чрез предприемане на важни стъпки за укрепване на демокрацията и върховенството на закона.”, изтъкна евродепутатът пред Комисията.

Кючюк не отрече и фактът, че в някои области са необходими бързи реформи и повече напредък, но според него правителството има целия потенциал да продължи по пътя на европейската интеграция.

По-късно евродепутатът проведе среща с министъра на външните работи на Северна Македония, Буяр Османи. По време на разговора Кючюк категоризира като крайъгълен камък, за свикването на първата междуправителствена конференция, липсата на компромиси по отношение на спорните въпроси с България, но изрази надежда:

 „Надявам се, че скоро ще преодолеем тази задънена улица и ще тръгнем отново в правилната посока. България и Северна Македония трябва да положат усилия, за да разрешат проблемите, защото този застой подкопава не само доверието към ЕС, но има и директно негативно отражение в нашите държави. Вярвам, че и двете страни ще възобновят конструктивните разговори, защото в противен случай виждаме тревожния развой на ситуацията, а именно нарастващия национализъм и език на омразата.  Разбирателството и взаимното уважение между нашите граждани ще бъдат ключови за разрешаването на спора.”

Bujar Osmani 10122020

д-р Хасан Адемов: В пенсионната система чудеса трудно се случват

Защо пенсиите в България са ниски и доколко е справедливо увеличението само на минималната пенсия от 1 януари 2021 година, питаме председателя на социалната комисия в парламента д-р Хасан Адемов. Според мен най-справедливо е увеличението, което минава през осигурителния принос на всеки пенсионер, казва депутатът от ДПС И напомня, че със социално заиграване не се печелят избори. По думите на Адемов голяма е вероятността две пенсии да са повече от една, ако осигуряването е без прекъсване, на доходи над средните за страната и при коефициент на редукция от НОИ около 9%.


- Г-н Адемов, защо пенсиите в България са ниски?

- Пенсията представлява периодично парично плащане, което замества най-общо загубените по различни причини доходи от труд. Ако се върнем назад във времето, трябва да отбележим мащабната параметрична реформа от 2000 г. и сериозните промени през 2015 г.. които имаха за цел да постигнат високи нива на социална защита, финансова стабилност, адекватност и коефициент на заместване, съизмерим със средноевропейските нива. Към днешна дата трудно можем да твърдим, че сме постигнали сериозни успехи. Причините са различни - като се започне от нивата на доходите, размерът на осигурителните вноски (често променяни според политическата конюнктура, въпреки актюерските разчети), демографските проблеми, сивият сектор и др.
През последните 30 години пенсионната система беше заложник на реформите в различните секторни политики, докато в един момент се оказа, че това е за сметка на пенсионните права на всички осигурени. За да има по-висок размер на пенсиите, трябва да има по-високи нива на заетост и то във високо технологични дейности с по-голяма принадена стойност, високи нива на икономически растеж, доходи от труд близки до средноевропейските, по-високи приходи от осигурителни вноски. Само тогава можем да разчитаме на устойчив размер на пенсиите. Разбира се, че са възможни и предизборни "фойерверки" с цел печелене на политическо доверие, но не трябва да забравяме, че със социално заиграване не се печелят избори (справка - 2009 г.)


- Имаше много идеи как да се повишат пенсиите от следващата година - с увеличаване на коефициента, с преизчисляване на част или на всички пенсии, но накрая остана само повишаването на минималната пенсия на 300 лева от 1 януари. Защо другите идеи отпаднаха?

- В Кодекса за социално осигуряване има три инструмента за промяна на размера на пенсиите. Най-често използваният е осъвременяването по швейцарското правило. Другите два са индексация и преизчисляване. В хода на бюджетната процедура винаги се появяват различни предложения, които управляващите отхвърлят по правило без сериозни аргументи. Всяка година от управлението на ГЕРБ и Обединени патриоти осъвременяването на пенсиите ставаше от първи юли, въпреки ежегодните предложения на ДПС това да се случи от началото на годината. За 2021 г. предложението на управляващите е осъвременяване при това с 20% на минималните и максимални размери да се реализира от 1 януари. Под популярното мото антикризисни мерки чисто предизборното "намигане" към Негово величество избирателя струва 1,770 млрд. лева повече в бюджета на държавното обществено осигуряване. Искам правилно да бъда разбран - никой не е против това размерът на пенсиите да бъде увеличаван, но усещането за справедливост не може да бъде накърнено по този начин. Адски несправедливо е останалите пенсии да бъдат осъвременени от 1 юли, при това с 5%. Повече от половината пенсионери вече са на минимален размер - какво тук значи някакъв осигурителен принос, по-добре е да сме еднакво бедни, отколкото различно богати. Този начин на мислене е с аргумента това е предизборно обещание (за сведение никой не е обещавал увеличение от 1 януари). Това демотивира младите да се осигуряват върху реални доходи, след като идва едно правителство и с политическо решение нарушава съотношението между осигурителен принос и размер на пенсиите.


- Вие предложихте пенсиите да се индексират по швейцарското правило не от юли, а още от януари. Защо?

- Това е предложение на ДПС, което правим всяка година, а управляващите отхвърлят всяка година. Само с този бюджет се прие минималните и максималните размери да бъдат осъвременени от началото на годината. Логиката - осъвременяването на всички пенсии от 01.01, произтича от желанието целогодишно да има по-високи нива на социална защита. Това противопоставяне между отделните групи пенсионери, чрез използване на един инструмент по различен начин, води до срив в доверието. Без доверие всяка осигурителна система изпитва сериозни затруднения. Солидарните системи имат крещяща нужда от доверие, справедливост, прозрачност и последователност. За съжаление, политически мотивирани, конюнктурни предложения без актюерска логика водят до сътресения в полето на солидарността.


- Друго ваше предложение предвиждаше да се увеличи коефициентът за всяка година стаж от 1,2 на 1,3. Какъв би бил ефектът от такова увеличение?

- Според мен най-справедливо е увеличението, което минава през осигурителния принос на всеки пенсионер. Размерът на пенсията се изчислява като доходът се умножи по 1,2, като този коефициент е за всяка година осигурителен стаж. Доходът се определя като индивидуалният коефициент се умножи по средния осигурителен доход за страната 12 месеца преди датата на пенсиониране. Ако повишим числото 1,2 на 1,3, означава индексиране на всички пенсии с 10%. При това справедливо, през годините осигурителен стаж на всеки. За съжаление, управляващите отхвърлиха и това предложение. Усещането за самодостатъчност невинаги е добър съветник. Най-притеснителното от решенията в осигурителната систе ма не са огромните дефицити (за следващата година трансферът от Държавния бюджет достига рекордните 6,205 млрд. лева), а темпът на нарастване на този трансфер от 2, 069 млрд. лева през 2009 г. на над 6 млрд. лева догодина. Това води до натиск върху публичните финанси, дългово финансиране на текущи разходи и все по-голяма зависимост от данъци. И още нещо - за догодина намалява степента на покритие на разходите с приходи от осигуровки от 65% на 56%. В дългосрочен план това може да доведе до финансова нестабилност.


- Смятате ли, че парите за социални разходи, заложени в бюджета за догодина, са достатъчни?

- За следващата година разходите за социално осигуряване, подпомагане и грижи представляват 14,6% или 18,194 млрд. лева, докато средно за Европейския съюз този процент е 27. За 2021 г. за първи път разходите за пенсии са над 10% от БВП като увеличението е с 1,770 млрд. лева или 12,347 млрд. лева са предвидените разходи за пенсии. Отделно в сектор здравеопазване увеличението е с 680 млн. лв., в образованието - 820 млн. лв. Проблемът е в целеполагането и определянето на най-рисковите групи, които да бъдат подпомогнати. Раздаването на калпак е доминиращ принцип, таргетирането на социалните разходи от гледна точка постигането на ефективност е най-големият проблем на този бюджет.


- Казвате, че бюджетът на Държавното обществено осигуряване за 2021 г. слага началото на края на финансовата стабилност на сектора, защо?

- Финансовата стабилност, която грижливо се отстоява от 1997 г. от различни правителства, е подложена на сериозно изпитание. Трансферът от Държавния бюджет през последните години е нараснал с около 4 милиарда лева, а реформата през 2015 г. трябваше да намали зависимостта на общественото осигуряване от данъци. Вместо това сме свидетели на точно обратния ефект. Трябва да е ясно, че в пенсионната система чудеса трудно се случват, тя е подчинена на математически модел със строга актюерска логика и всеки опит за интервениране, с цел извличане на политически дивиденти, има цена и тази цена се плаща от българските граждани.

- Социалното министерство представи промени в Кодекса за социално осигуряване, регулиращи фазата на изплащане на втората пенсия. Ще бъдат ли защитени бъдещите пенсионери и ще получат ли все пак две пенсии, които да са повече от една? Нужни ли са, според вас, корекции в така предложеният законопроект?

- Предложените промени регламентират фазата на изплащане на т. н. втора пенсия, предлагат се пенсионни продукти, от които придобилият право пенсионер може да избира. От промените следва, че масово първите кохорти пенсионери след септември 2021 г. няма да взимат пожизнени пенсии, защото натрупаното по индивидуалните им партиди не е достатъчно. Вероятно то ще стигне за срочни плащания, които не могат да са по-ниски от 45 лв. на месец (15%от минималната пенсия - 300 лв.). Много важно е да се отбележи, че частните пенсионни фондове гарантират брутния размер на внесените вноски, което означава, че нито един пенсионер няма да загуби нито един лев от вноските, може само да спечели допълнително от инвестираните средства. След решението за изчистване на т. н. коефициент на редукция, остава нерешен въпросът със субсидията в НОИ, каквато в частните пенсионни фондове липсва. Този коефициент трябва да отпадне, когато родените преди 31.12.1959 г. се пенсионират, защото тогава всички ще бъдат равнопоставени. Важен е и въпросът дали не може решението за евентуално прехвърляне на партидите в НОИ да може да се реализира на базата на информация преди датата на пенсиониране. Всеки случай е индивидуален, но голяма е вероятността две пенсии да са повече от една, ако осигуряването е без прекъсване, на доходи над средните за страната и при коефициент на редукция от НОИ около 9%.

- От КНСБ и част от работодателите предлагат двете пенсии - от ДОО и УПФ да се изплащат при еднакви правила. Как бихте коментирали подобна идея?

- Става въпрос за това, че за получаване на втората пенсия е необходимо да отговаряш само на изискването за възраст, независимо от осигурителния стаж. Решение в тази връзка е възможно да се потърси още повече, че осигурените лица трябва да бъдат равнопоставени.

- Какво бихте посъветвали хората, които питат дали да си прехвърлят партидите от универсалния пенсионен фонд във фонд "Пенсии"?

- Решението за това дали могат да се прехвърлят парите от индивидуалните партиди във фонд"Пенсии" е индивидуално за всеки един и то трябва да бъде взето след информирано съгласие. Препоръки трудно могат да бъдат предложени за всички, нов повечето случаи запазването на средствата може да осигури допълващ доход, който може при определени условия да бъде превърнат в наследствено плащане.- Вие преминахте през изпитанието коронавирус, какво бихте казали на скептиците, които смятат, че ситуацията силно се преувеличава и това е просто грип?- Мисля, че скептиците намаляват. Този, който все още не вярва, да бъде така добър да отиде на първа линия и да се убеди сам.

(в. Труд, 09.12.2020)

Атидже Алиева-Вели: Необходимо е да се въведе директива при дистанционната работа

 По време на пандемията от Covid-19 много хора работят от вкъщи, което прави границата между личен и професионален живот по-неясна. Комисията по заетост в ЕП гласува предложение за право на работещите да се откъсват електронно от работата си по време на почивни дни и извън работното време. Евродепутатът Атидже Алиева-Вели заяви, че групата на "Обнови Европа" (Renew Europe) е подкрепила предложението:

"Мнението ни е, че трябва и можем да се възползваме от новите технологични и дигитални възможности, за да осигурим по-голяма свобода и ефективност особено във времена на пандемия, но едновременно с това трябва да търсим и защита на работещите."

Необходимо е да се вземат предвид опасностите и проблемите, които могат да възникнат, защото се наблюдава все повече да се смесва личното с работното време, когато човек работи дистанционно и не може да се откъсне от работната си среда, каза Атидже Алиева-Вели:

"Разбира се, имаше делегации, които изразиха своите резерви , но само по отношение на избрания инструмент, т. е. дали това да бъде директива или да бъдат насоки. Европейската комисия все още не е изразила позиция по какъв начин да бъдат регулирани тези отношения."

По време на пандемията от Covid-19 все повече хора преминават в дистанционна работа. Тази форма е сравнително нова и с нея настъпват неясноти, както за работниците, така и за работодателите:

"Има доста неща, които не са регулирани. Например кой и по какъв начин се удостоверява и заплаща извънреден труд. Знаем, че откакто сме в ковидкризата общо взето извънреден труд при дистанционна работа не се заплаща. В същото време спрямо 2019 г. виждаме огромно увеличение на работещите от вкъщи. Ако през 2019 г. на ниво ЕС те са били 5%, а за България едва 0,5%, в момента виждаме, че на европейско ниво стигат 37% , а в България вече почти 30%. Важно е да има баланс между личния живот и работата. Разбира се, вече с изкуствения интелект и с дигиталните технологии минаваме и още по-далече, когато работникът бива следен по време на работа, но трябва да съхраним личния живот, личните данни и т.н."

Атидже Алиева-Вели счита, че е от значение да има такава директива, защото сега съществуващото законодателство не може да се преработи в посока на дистанционната работа и е важно да бъдат защитени правата на работещите.

Най-вероятно ще трябва да има реформи в законодателството в тази посока и това предложение предстои да бъде обсъждано, каза още евродепутатът.

Цялото интервю с Атидже Алиева-Вели може да чуете ТУК

(БНР; 03.12.2020г.)

д-р Нигяр Джафер: Закъснява се с ясна информационна кампания за ваксинирането

„Възниква въпросът защо изпълнителната власт, която има достатъчно правомощия, прехвърля решението към Народното събрание. Причините може да са прехвърляне на отговорност, презастраховане и неяснота. Важно е дали България е готова да реагира логистично да се справи с подобен проблем“. Това каза пред БНР Нигяр Джафер, депутат от ДПС и член на здравната комисия в парламента, по повод гласуването от Народното събрание на проекторешение за участието на България в предварителни споразумения за покупка на ваксини срещу Covid-19. 

Според нея е притеснително постоянно обявяване на все по-нови и различни щабове, координационни центрове, планове, стратегии в хода на епидемията: 

„Част от мерките са закъснели, друга част са безсмислени и само за пред публиката. Проблем е, че първо един проблем се отрича, после се признава... Дали не се закъснява с информационна кампания какво се очаква при ваксиниране? Хората трябва да направят информиран избор дали да се ваксинират“. 

В предаването „Преди всички“ Джафер подчерта, че се намираме в конкурентна среда, в която фирмите се надпреварват по отношение на време, а има компромиси по отношение на ефикасността и безопасността. 

„Надпреварата е за имидж и за ниша“. 

Интервюто с Нигяр Джафер можете да чуете в звуковия файл от ТУК.

(БНР, 03.12.2020)

  • 1
  • 2

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност